محور عمودی میزان رضایت و یا خشنودی مشتری و محور افقی میزان ارائه الزام کیفی مورد نظر مشتری را نشان میدهد. بالاترین و پایین ترین نقطه از محور عمودی نمودار به ترتیب بیانگر نهایت رضایت مشتریان و عدم رضایت مشتریان است. محل تلاقی محور افقی و عمودی بیانگر جایی است که مشتری در حالت تعادل از نظر رضایت و عدم رضایت قرار دارد.
سمت راست محور افقی بیانگر جایی است که الزام کیفی مورد انتظار به طور کامل عرضه شده است و سمت چپ محور افقی نقطه ارائه محصولی است که خصوصیات مورد انتظار را ندارد و الزام کیفی مورد انتظار به هیچ عنوان در محصول یا خدمت لحاظ نشده است.
شکل(۲-۹): مدل رضایت مشتری کانو
کاربردهای مدل کانو:
مدل کانو موارد زیر را در بر دارد:
-
- رضایت مشتریان بزرگترین ارتباط و وابستگی را به این مدل دارد.
-
- این مدل بیشترین سهم را در بودجه تحقیقاتی بازار دارد.
-
- باعث افزایش و رشد خواستهها و نیازهای مشتریان میشود.
- باعث تعدیل رقابت بین سازمانها میشود.
مزایای مدل کانو
-
- ارتباط بهتر با مشتریان
-
- فهمیدن و درک مشتریان و نیازهای مشتریان
- رضایت نهایی مشتریان
۲-۳-۸-۲ – مدل فورنل
شاخص رضایتمندی کشور سوئد در سال ۱۹۸۹ توسط پروفسور فورنل بر اساس یک مدل ساخت یافته و با بهره گرفتن از نظر سنجی مشتریان طراحی شده بود، بررسی فعالیتهای تحقیقاتی در کشور سوئد موجب شد تا مدل فورنل به عنوان بهترین روش جهت ارائه یک شاخص استاندارد در سطح ملی شناخته شود.
شکل (۲-۱۰) : ساختار کلان مدل شاخص رضایت مشتری در کشور سوئد
ویژگی و شاخصه مهم این مدل جامعیت آن، استفاده از آن جهت ارزیابی کیفیت در یک مقیاس وسیع و امکان مرتبط ساختن کیفیت با رفتار مشتری میباشد.پس از سوئد این مدل در آمریکا بسیار مورد توجه قرار گرفت، سپس محققان اروپایی هم از این مدل تبعیت کرده و آن را مورد استفاده قرار دادند، در حال حاضر فقط در شاخصهای رضایتمندی با هم تفاوت دارند.
این مدل یک مدل مفهومیاست که تأکید بر محاسبات همگن سازی شاخصهای انتظاری مشتریان و ایجاد قضاوت بر اساس سیستم شهودی یا احساسی مصرف کنندگان و مشتریان دارد.
عوامل زیادی مانند عوامل موجود در شکل ۲-۱۰ بر رضایت مشتری تاثیرگذار است که در این مدل به صورت روابط علت و معلولی مورد توجه و بررسی قرار میگیرند.بعضی از این عوامل به عنوان عامل اصلی رضایت مشتری و برای بعضی دیگر مجموعه ای از خصوصیات اولیه یا خصوصیات ضروری در نظر گرفته میشود.
ویژگیهای مدل فورنل
-
- جامعیت آن
-
- امکان استفاده از آن جهت ارزیابی کیفیت در یک مقیاس وسیع
- امکان مرتبط ساختن کیفیت با رفتار مشتری
۲-۳-۸-۳- مدل اسکمپر:
مهمترین موضوع در مدل کانو ایجاد خلاقیت و نوآوری در ارائه خدمت به مشتری بود. دکتر اسبورن تحقیقات گسترده ای به منظور بررسی مبانی ابتکارات، اختراعات و اکتشافات انجام داد و به این نتیجه رسید که تمام نوآوریها بر ۷ پایه به شرح جدول زیر استوار است که بر اساس سوال، ایده و انگیزه ایجاد میشود و کلید رمز موفقیت آن بر پایه ی سوالات شش گانه ۵W-1H قرار دارد.
جدول(۲-۱) : نوآوریها در مدل اسکمپر
۲-۳-۸-۴- مدل سروکوال
این مدل در اوایل دهه ۸۰ میلادی توسط پاراسورامن و همکاران معرفی شد. در این مدل رضایت مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده سنجیده میشود.در این مدل پرسشنامه ای طراحی شده است که شامل۲۲ معیاری بود که گیرندگان خدمات و مشتریان در گروههای کانونی تشکیل شده توسط این گروه محقق، جهت ارزیابی کیفیت خدمات به کار میبردند، این ۲۲ پرسش، ۵ جنبه مختلف خدمات کیفیت را شامل میشد و در سال ۸۸ میلادی جنبه دیگری نیز به آن اضافه شد که برخی از جنبهها و ابعاد مدل سرکوال عبارتند از:
محسوسها: شامل وسایل فیزیکی، تجهیزات، ظاهر کارکنان و وسایل ارتباطی به لحاظ ظاهری قابلیت اطمینان:توانایی انجام خدمات تعهد شده با دقت کامل و قابل اطمینان پاسخ دهی: شامل رغبت کمک به مشتری و فراهم کردن فوری خدمات تضمین:شامل دانش و نزاکت کارکنان و توانایی آنان در القای اعتماد به درستی خدمات همدلی:شامل توجه اختصاصی که شرکت برای مشتریان ویژه ی خود فراهم میکند.
بهبود: شامل توانایی سازمان در اصلاح مشکلات به وجود آمده احتمالی
مدل سرکوال از ۲ قسمت تشکیل شده:
-
- قسمت اول اندازه گیری انتظارات مشتریان که از ۲۲ پرسش تشکیل شده و به منظور شناسایی انتظارات مشتری در ارتباط با یک خدمت مورد استفاده قرار میگیرد.
- قسمت دوم اندازه گیری دریافت مشتری، که این قسمت نیز دارای ۲۲ پرسش مانند پرسشهای قسمت اول است و برای اندازه گیری ارزیابی مشتری توسط یک سازمان به کار گرفته میشود.
محدودیتهای مدل سرکوال:
انتقادات زیادی نیز به مدل سرکوال وارد شده است و مهمترین آن اینکه این مدل صرفا جهت اندازه گیری رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده توسط شرکتها به کار میآید و روش مطلوبی برای رضایت سنجی از محصولات نمیباشد.این مدل وارد جزئیات نمیشود و به صورت کلی و کلان به رضایت سنجی میپردازد.
کاربردها و موارد استفاده بالقوه مدل سروکوال:
مقیاس سروکوال میتواند به وسیله شرکت ها و برای مقاصد زیر به کار برده شود:
۱٫برای تعیین میانگین نمره اختلاف (بین انتظارات مشتریان و ادراک آن ها)برای هر ویژگی خدماتی.
۲٫برای ارزیای کیفیت خدمات یک شرکت،در راستای پنج جنبه سروکوال.
۳٫برای محاسبه نمره وزنی کلی سروکوال یک شرکت که نه تنها فاصله کیفیت خدمات در هرجنبه را به حساب می آورد،بلکه اهمیت نسبی ابعاد مختلف رامحسوب میکند.
۴٫برای پیگیری و دنبال کردن انتظارات و ادراک مشتریان در طول زمان.
۵٫برای مقایسه نمرات سروکوال یک شرکت با نمرات رقبا.
۶٫به منظور شناسایی و بررسی بخش های مشتریان که به طور قابل ملاحظه ای،ارزیابی آن ها از عملکرد خدماتی شرکت،متفاوت است.
۷٫ به منظور ارزیابی کیفیت خدمات داخلی(یعنی کیفیت خدمات عرضه شده توسط یک بخش یا یک قسمت از یک شرکت به دیگران در همان شرکت).(پاراسورامان و زیتامل،۱۳۸۷، ۴۲).
۲-۳-۹- شاخصهای رضایت مشتری
تمایل وسیعی در بین کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه وجود دارد که شاخص رضایت مشتری (CSI) را برای سطح خرد (بنگاه) و ملی و بینالمللی تعریف نمایند و صنایع و بنگاه های خود را با آن مبنا مورد ارزیابی قرار دهند.
اهمیت این شاخص تا آن جاست که این کشورها این معیار را نه تنها برای سازمان و صنایع مختلف بلکه به صورت ملی مورد برسی قرار داده و جایگاه شاخص ملی رضایت مشتریان را هم بهای تولید نا خالص ملی میدانند و از نتایج آن در برنامه ریزیهای راهبردی خرد و کلان بهره میبرند.
جدول( ۲-۲) : عناوین شاخصهای ملی رضایت مشتری در کشورها
جدول الگوهای مختلفی که توسط دانشمندان و مراکز مطالعاتی کشورها در این زمینه ارائه شده را تشریح میکند که در ادامه برخی از آن ها را تشریح میکنیم.