تحقق اهداف تربیتی
انتقال و افزایش مهارت فلسفه ورزی و پرسشگری
یکی از مسائلی که امروزه به تازگی درباره کودک و ادبیات کودک مطرح است، بحث آموزش فلسفه و تفکر درباره مفاهیم گنجانده شده در داستان است.” اکثر محققان براین عقیده هستند که قصهگویی تجربه مشترک همه انسانهاست و هیچ انسانی را نمی توان یافت که چنین تجربهای نداشته باشد. ارائه داستان به شکلهای گوناگون ذهن دانش آموزان را فعال و خلاق می کند و به دانش آموزان میآموزد در مواجهه با مشکلات به یک راه حل نیاندیشند”( اسکندری و کیانی، ۱۳۸۶،به نقل از رشیدی،۱۳۹۰).
داستان فرصتی است برای لذت بردن و از طرفی تفکر پیرامون موضوعات. اینکه داستانی بتواند قوه تفکر کودک را تحریک کند و او را وادار به فکر کردن و در نتیجه ایجاد پرسش نماید بسیار ارزشمند است.
نظریهپردازان و متفکران بزرگی چون گریت بی میتوز[۱۱۰]،متیو لیپمن[۱۱۱]، شارپ[۱۱۲] و… اشاعه دهنده تفکر فلسفه برای کودکان هستند. این روش، تأکید اصلی بر روی گنجاندن یک یا چند مفهوم فلسفی در داستان است که باید پس از خوانده شدن توسط کودکان به صورت گروهی و دسته جمعی با راهنمایی و هدایت معلم و هدایتگری آگاه، به بحث گذارده شود. به عبارت دیگر با تفکر جمعی درباره یک موضوع و داستانی واحد و ارائه نظریات گوناگون و شنیدن آن، مهارت تفکر و فلسفه ورزی کودکان افزایش مییابد.
انتقال ایدئولوژی:
ایدئولوژی را میتوان همان مفاهیم، مبتنی فکری و ارزشهای ذهنی نویسنده دانست. نویسنده از زبان به عنوان ابزار بیان داستانش بهره میبرد و این زبان به عنوان واسطه برای رساندن و انتقال مفاهیم و ارزشها و ایدئولوژی نویسنده عمل می کند.” ولوسیوف[۱۱۳] چنین بیان می کند که همه زبانها ایدئولوژیک هستند. استدلال وی چنین است که همه سیستمهای نشانهای، من جمله زبان، تنها نقش ساده نشانهای ندارند، بلکه همچنین و همزمان نقش ارزشگذارانه و در نتیجه ایدئولوژیک دارند”( سارلند[۱۱۴]، ۱۳۸۱،به نقل از رشیدی،۱۳۹۰)
در ایدئولوژی هر فرد، ارزشهای اخلاقی و نیز ارزشها و هنجارهای اجتماعی درهم تنیدهاند و بخش مهمی از ایدئولوژی و ساختار فکری او را دربر میگیرد. بنابرین میتوان در یک تقسیم بندی جزئیتر انتقال ایدئولوژی را به دو صورت زیر داشت:
-
- انتقال ارزشهای اخلاقی
- انتقال ارزشهای اجتماعی
در واقع ادبیات کودک” به گونه ای ژرف، ایدئولوژیک بوده و عملکرد آن انتقال شکلهای ویژه انتظام و معنای اجتماعی است”( سارلند، ۱۳۸۱،به نقل از رشیدی،۱۳۹۰)
نویسنده خود در جامعه زندگی می کند و ذهنش خواه و نا خواه پر است از ارزشهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعیای که به او از طریق جامعه و خانواده منتقل شده است- در حقیقت نویسنده در انتقال این ایدئولوژیهای پیدا و پنهان ذهنش، آگاهانه یا ناآگاهانه مؤثر است. بنابرین میتوان گفت که تمامی داستانها، از طریق نمایش شخصیتها- رفتارها و افکار آنها، یا بیان افکار راوی و در پشت آن نویسنده- ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمان خود را به کودک منتقل کرده و آموزش می دهند.مطلب پایانی و قابل توجه آن است که، گاه این تصور هم به وجود می آید که می شود کتابهایی یافت که بدون ایدئولوژی باشند. در حالی که ایدئولوژی یا می شود نشان داد یا نمی شود با این وجود، هست و هیچ راه فراری از آن وجود ندارد و بچهها به راحتی آنها را درمییابند.
درمان بیماریهای روانی
امروزه از کتاب درمانی در درمان بسیاری از بیماریها و اختلالات روحی و روانی در افراد استفاده میکنند. در واقع این شیوه، با بهره گرفتن از گزینش کتابی متناسب با شرایط سنی فرد درمانجو –بیمار- و همینطور متناسب با نوع مشکل، توسط فرد درمانگر به فرد ارائه و یا برای او خوانده می شود.
این روش علاوه بر داشتن مزایا، هیچگونه عوارضی ندارد. البته باید توجه داشت که این روش به تنهایی در درمان بیماریها راهگشا نیست و معمولا به عنوان روشی مکمل به کارمیرود. با این حال به طور قطع، تاثیر مثبتی در آرامش روحی بیمار دارد.
تاثیر بازی بر تقویت هوش میانفردی:
دانشمندان دریافتهاند که کودکان جنگلی که در جنگل و به دور از تماسهای اجتماعی رشد یافتهاند، نه حرف میزنند نه می توانند بخوانند و بنویسند، پس نمی توان تاثیر محیط را نادیده گرفت. هوش به دو عامل وراثت و محیط بستگی دارد و به طور کلی برای وراثت ۷۰ درصد و برای محیط ۳۰ درصد ارزش قائلند. کودکان ممکن است از ژن خوبی برخوردار باشند ولی وقتی محیط مناسبی در اختیار نداشته باشند، رشد هوش دچار مشکل می شود اما اگر از نظر ژنی از ژن ضعیفی برخوردار باشند عوامل محیطی قطعا می تواند تا حدی مؤثر باشد. در برخی مواقع مثلا در مورد بچه های پیشدبستانی، اینکه فقط اسباب بازی را جلوی آنها بریزیم کافی نیست چون در این سن اگر کودکان مجبور باشند برای کشف چیزی تلاش زیادی بکنند حوصلهشان سر میرود. به طور مثال در آموزش اعداد و حروف و اشکال، موثرترین روش این است که با آنها بازی بسازیم. در این الگو کودکان میآموزند که فقط برای لذت بردن بازی میکنند اما آنها در حقیقت در حین بازی مهارت هایی را یادمیگیرند که به پرورش حافظه، افکار خلاق و تفکر منطقی کمک می کند.(ناظمی،۷۳،۱۳۸۵)
فواید قصههای تصویری:
-
- در قصههای تصویری، هر تصویر، قصهای میگوید. این دسته از قصهها، منبع خوب و ارزشمندی است برای کودکان خردسال و مبتدی و دانش آموزان، تا بتوانند با دیدن تصاویر سادهی هر ماجرا، قوهی خلاقهی ذهن خود را به کار اندازند و خود برای آن تصاویر، داستانی خلق کنند.
-
- با قصههای تصویری بچهها می توانند رابطه بین اشیاء و الفاظ را درک کنند، همچنین کودکان با خواندن آنها می توانند برای رسیدن به هدفهای خود در زندگی، راه حلهای ابتکاری پیدا کنند.
-
- قصهها و کتابهای تصویری(مصور)، آغاز آشنایی کودکان با کتاب و مطالعه، و در حقیقت اولین گام در راه آشنایی با دانش بشری است.
-
- زبان و کلام تصویر،بهتر از هر کلامی می تواند به رشد بدون فشار، همه جانبه، مناسب و سلامت کودک، کمک کند.
-
- کودک با تصویر،زندگی می کند، با تصویر فکر می کند، با تصویر سفر می کند، رشد می کند، بازی می کند و خویشتن را میسازد. زیرا پل تصویر، محکمترین پلهاست، حتی محکمتر از پل صوت؛ و رابطه به یاری تصویر، زیباترین رابطهها.(مرتضوی کرونی،۱۳۹۱)
-
- قصههای تصویری با پرورش خلاقیت در کودکان، کوشش پدیدآوردن راهحلی نوین، برای حل هر مشکل دارد، به طوری که کودکان در برخورد با هر مسئله و مشکل، با تواناییهای فکری خود، راه حلهای زیر را تجربه کنند:
-
- مشاهده: یعنی استفاده کودک از تواناییهای حواس و حداکثر توجه، برای دریافت و درک مسئله.
-
- ثبت و ضبط: یعنی به خاطر سپردن و یادآوری رویدادهای مربوط به هر ماجرا.