۱-۴- اهداف تحقیق:
هدف اصلی این تحقیق که از عنوان آن نشأت گرفته، عبارت است از:
شناسایی تأثیر سطوح مختلف عوامل مؤثر بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم تلفن بانک توسط مشتریان.
اهداف جزیی تحقیق عبارتند از:
-
- شناسایی تأثیر سطوح مختلف سهولت ادراک شده بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم تلفن بانک توسط مشتریان.
-
- شناسایی تأثیر سطوح مختلف مفید بودن ادراک شده بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم تلفن بانک توسط مشتریان.
- شناسایی تأثیر سطوح امنیت ادراک شده بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم تلفن بانک توسط مشتریان.
۱-۵- فرضیات تحقیق:
– تاثیر سطوح مختلف عوامل اثرگذاری بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.
– تاثیر سطوح مختلف مفید بودن ادراک شده بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.
-
- تاثیر سطوح مختلف امنیت ادراک شده بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.
– تاثیر سطوح مختلف سهولت ادراک شده بر گرایش رفتاری به استفاده از خدمات تلفن بانک توسط مشتریان تاثیر مستقیم دارد.
۱-۶- مدل مفهومی تحقیق:
ادراکات فرد در مورد سهولت استفاده
گرایش رفتاری به استفاده از تلفن بانک
ادراکات فرد در مورد مفید بودن استفاده
ادراکات فرد در مورد امنیت استفاده
شکل۱-۱: مدل پیشنهادی، مدل تعدیل یافته پذیرش فناوری دیویس،۱۹۸۹
مدل پذیرش فناوری (TAM)توسط دیویس در سال ۱۹۸۶ توسعه یافته است. این مدل توجیه و پیشبینی پذیرش سامانههای اطلاعاتی توسط افراد را بیان میکند.
TAM به عنوان ابزار دقیق مطالعه برای بررسی پذیرش و استفاده از تلفن بانک اینترنتی با توجه به عناوین مورد تقاضا از کاربرد سامانه اطلاعاتی/ فناوری اطلاعات به کار میرود. به طور کلی در بیشتر موارد از دیدگاه برنامهریزی، TAM هدایت، توسعه، نوآوری و اجرای فناوری بین بخشهای تلفن بانک را به طور مفیدتری توانمند میکند (یویو[۳] و همکاران،۲۰۰۷:۳۵۱-۳۳۶). ارزش مدل پذیرش فناوری پذیرفته شده به عنوان چارچوب مؤثر و به صرفه برای تبیین پذیرش سامانههای اطلاعاتی توسط کاربران است (دیویس و همکاران،۱۹۸۹). محققان سامانههای اطلاعاتی با بررسی و بررسیهای مجدد TAMاعتبار آن را تأیید و دنبال پذیرش سامانههای اطلاعاتی متنوع توسط افراد هستند (دول و همکاران،۱۹۹۸).این تحقیق گرایش رفتار کاربران به سامانههای اطلاعاتی را مبتنی بر سهولت ادراک شده، مفید بودن ادراک شده ویک مفهوم جدید «امنیت ادراک شده» آزمون میکند. سهولت ادراک شده از استفاده: «میزانی از باورهای فردی که استفاده از یک سامانه خاص نیازمند تلاش اندکی باشد» (داویس،۱۹۸۶، ۱۹۸۹). مفید بودن ادراک شده: «میزانی از باورهای فردی که استفاده از یک سامانه خاص باعث بهبود عملکرد کاریش شود» (همان).
امنیت ادراک شده: «به ادراک فرد نسبت به امنیت سامانه از لحاظ حفظ حریم شخصی در انجام مبادلات بانکی تلفن بانکی اطلاق میشود. علاوه بر این فرضیات این تحقیق تفاوت تأثیر سطوح مختلف سهولت ادراک شده، مفید بودن ادراک شده و امنیت ادراک شده را بر گرایش مشتریان در استفاده از خدمات بانکی تلفن بانک شناسایی میکند. اما امکان دارد عاملهای مؤثر بر پذیرش یک سامانه اطلاعاتی جدید با توجه به شرایط و هدف کاربران فناوری متفاوت باشد، اما هدف این پژوهش توسعهTAMبا مفهوم جدیدی از تلفن بانک اینترنتی »امنیت ادراک شده «برای بهبود درک رفتار فردی از پذیرش تلفن بانک اینترنتی است که از طریق چارچوبTAMروی گرایش کاربران بالقوه در استفاده از خدمات تلفن بانک تأثیر دارد. نتایج این تحقیق، با تبیین کاربرد گرایش از دید کاربران، به کارشناسان تلفن بانک اینترنتی برای توسعه بهتر پذیرش سامانه تلفن بانک کمک میکند. همچنین از چگونگی ادراک سامانههای اطلاعاتی جدید برای کاربران بالقوه را ارائه میدهد.
۱-۸-روش تحقیق:
تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی – پس رویدادی میباشد. چون به توصیف مسئله میپردازد و علت یک اتفاق را مورد بررسی میکند.
۱-۹-قلمرو مکانی تحقیق:
از نظر مکانی این تحقیق در سطح استان اردبیل، استفاده کنندگان از سامانه تلفن بانک فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون اردبیل(سمات) انجام گرفته است.
۱-۱۰- قلمرو زمانی تحقیق:
قلمرو زمانی تحقیق در سه ماهه اول سال ۱۳۹۲ تا سه ماهه سوم ۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفته است.
۱-۱۱- قلمرو موضوعی تحقیق:
تحقیق از نظر قلمرو موضوعی،در حوزه رفتار مصرفکننده میباشد.
۱-۱۲-ابزار گرد آوری داده ها:
داده های تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری شده است.
۱-۱۳- روش تجزیه تحلیل داده ها:
گویهها با مقیاس لیکرت که از انواع رتبهای یا ترتیبی است اندازهگیری خواهند شد و از برای اولویتبندی عوامل مؤثر بر گرایش فناوری اطلاعات به استفاده از سیستم تلفن بانک فناوری اطلاعات از آزمون فریدمن استفاده شد. بنابرین به منظور اندازهگیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرمافزار Spss انجام شده است.
۱-۱۴- تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق:
۱-۱۴-۱- تعاریف مفهومی
سیستم تلفن بانک: تلفنبانک یکی از خدمات بانکداری الکترونیکی است که دسترسی سریع، امن و راحت به مجموعهای از خدمات بانکی را امکانپذیر میکند.
گرایش رفتاری به استفاده(قصد رفتاری): به میزان احتمال به کارگیری سیستم توسط فرد اطلاق میشود.
نگرش:به درجه ارزیابی مثبت یا منفی از رفتار خاص اطلاق میشود.
هنجارهای ذهنی: یک عامل اجتماعی است که به فشار اجتماعی ادراک شده برای انجام یا عدم انجام یک رفتار خاص اطلاق میشود.
سهولت ادراک شده: به درجهای اطلاق میشود که شخص معتقد است که یادگیری نحوه استفاده از یک فناوری خاص نیازمند تلاش اندکی از لحاظ ذهنی است.
مفید بودن ادراک شده: ادراک از مفید بودن یک فناوری به معنی میزانی است که فرد تصور کند استفاده از یک فناوری خاص به انجام بهتر کارهای وی کمک میکند.
امنیت ادراک شده: به ادراک فردنسبت به امنیت سامانه از لحاظ حفظ حریم شخصی در انجام مبادلات بانکی توسط سامانه تلفن بانک اطلاق میشود.
۱-۱۴-۲- تعاریف عملیاتی متغیرها:
متغیر وابسته تحقیق و تعریف عملیاتی آن:
پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقه مند است، هدف وی از توصیف یا پیشبینی، تغییرپذیری متغیر وابسته است.
متغیر وابسته، متغیر پاسخ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری میشود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.