وی و ژانگ (۲۰۰۶)، نشان دادند که یک رابطه مثبت بین نوسانات سود وجود دارد. آن ها مطرح نمودند که نوسانات بازده از ابهام درباره سودهای آتی حاصل میگردد.
کلی(۲۰۰۲)، در مقالهای به بررسی تاثیر کوتاه و بلندمدت هزینه های تبلیغات بر سهم بازار در صنایع دخانی اندونزی طی سالهای ۱۹۹۰-۲۰۰۱ میپردازد. وی در این مطالعه به این نتیجه میرسد که هزینه های تبلیغات در کوتاهمدت دارای تاثیر مثبت و معنیدار بر سهم بازار بوده ولی رابطه بلندمدت بین هزینه های تبلیغات و سهم بازار برقرار نمیباشد.
لیو و سیولیس(۲۰۰۳)، در مطالعهای به بررسی عوامل مؤثر بر سهم بازار صنایع خدمات بازاریابی میپردازد. آن ها در این مطالعه تاثیر مستقیم تبلیغات و سایر هزینه های بازاریابی از یک سو و هزینه های تحقیقی و نوآوری از سوی دیگر بر سودآوری و سهم بازار را نتیجهگیری میکند.
ماتراوس و روندی(۲۰۰۵)، در مطالعهای به بررسی تاثیر متغیرهای تمایز محصول و تمرکز بر بیثباتی سهم بازار در صنایع تولیدی آمریکا طی سالهای ۱۹۹۷-۱۹۸۷ میپردازد. یافته های این مطالعه نشان میدهد که درجه بیثباتی سهم بازار با افزایش اندازه بازار افزایش یافته اما سرمایهگذاری در هزینه های تبلیغات و تحقیق و توسعه بیثباتی سهم بازار را تشدید نمیکند.
کائلو و همکاران(۲۰۰۸) بیان میکنند که صنایع مختلف به طور متفاوتی بر پایداری سودهای غیرعادی تأثیر میگذارد. همچنین آن ها بیان میکنند که سهم بازار بر سود غیرعادی شرکتها اثرگذار نیست. آن ها اثر اندازه شرکت را بر سودهای غیرعادی بررسی کردند و نشان دادند که اندازه شرکت بر مجموعه سودهای غیرعادی اثر قابل ملاحظهای ندارد.
دیچو و تانگ(۲۰۰۸)، پژوهشی با نام”رابطه کیفیت تطابق و ویژگیهای مربوط به سود حسابداری در چهار دهه اخیر” انجام دادند. همچنان با افزایش ضعف تطابق در چهار دهه اخیر نوسانپذیری سود افزایش و از سوی دیگر پایداری سود، کاهش یافته است. در واقع این پژوهش رابطه تطابق ضعف با نوسانپذیری سود مثبت و با پایداری سود، منفی اعلام شد. یکسال بعد(۲۰۰۹) در تحقیقی به بررسی رابطه نوسانپذیری سود و قابلیت پیشبینی سود در کوتاه و بلندمدت پرداختند. آن ها با بررسی سازوکار رابطه نوسانپذیری و قابلیت پیشبینی سود، این رابطه را حاصل عوامل اقتصادی و حسابداری دانستند. نتایج این تحقیق عبارت بود از نوسانپذیری سود با قابلیت پیشبینی سود در کوتاه و بلندمدت رابطه منفی دارد.
گراونیتز و ساندنر (۲۰۰۹)، در مطالعهای با بهره گرفتن از روش گشتاور تعمیم یافته اثرات متقابل هزینه های تبلیغات، هزینه های تحقیق و توسعه و سهم بازار را بررسی نموده و نتیجه میگیرند که رابطه مستقیمی بین سهم بازار از یک سو و هزینه های تبلیغات و هزینه های تحقیق و توسعه از سوی دیگر وجود دارد.
روبل و ورساول(۲۰۱۰)، رابطه بین هزینه های تحقیق و توسعه و سهم بازار را برای صنایع تولیدی اتحادیه اروپا طی سالهای ۱۹۹۹-۲۰۰۷ مورد بررسی قرار میدهند. نتایج این مطالعه بیانگر این است که هزینه های تحقیق و توسعه تاثیر مثبت و معنیدار بر سهم بازار این صنایع داشته است.
مانسون و کوآکلی(۲۰۱۱)، رابطه نوسانپذیری سود و سود آتی را بررسی کردند. نتایج این پژوهش وجود رابطه منفی بین نوسانپذیری سود و سود آتی را نشان داد. به اعتقاد این سه محقق، توجیه این رابطه منفی از طریق سرمایهگذاری کمتراز حد، انگیزه مدیریت و مالیات تصاعدی امکانپذیر است.
جونز و همکاران(۲۰۱۱)، به تبیین رابطه بین فرصتهای رشد و پایداری سود بدون درنظر گرفتن نقش تغییرات در سهم بازار پرداختند. نتایج نشان داد که فرصتهای رشد متفاوت در صنایع گوناگون بر رابطه بین سود و ارزش تأثیرگذار است. آن ها با طبقهبندی شرکتها به گروههای با فرصتهای رشد بالا و پایین، دریافتند که فرصتهای آتی رشد و پایداری سود بر مربوط بودن ارزش سود تأثیر میگذارد و تعامل بین این دو موجب واکنش شدیدتر قیمت سهام نسبت به سود میشود.
بندیوپادایا و همکاران(۲۰۱۲)، نشان دادند که میان نوسانپذیری اقلام تعهدی و بازده آینده سهام همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد و نیز این همبستگی و همچنین نوسانپذیری اقلام تعهدی پایدارند.
جدول۲-۱:پژوهشهای پیشین انجام گرفته در داخل و خارج از کشور
سال
نام پژوهشگر
عنوان تحقیق
مدل
نتیجهگیری
۱۳۷۷
سجادی
بررسی رابطه بین سود غیر منتظره و بازده غیرعادی سهام
رگرسیون مقطعی
یافته های پژوهش او نشان داد که با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون (بر مبنای لگاریتمی) بین سود غیر منتظره به عنوان متغیر وابسته و متغیر های مستقل پیشنهادی در سطح اطمینان ۹۵ درصد رابطه معناداری وجود دارد . این در حالی است که چنین رابطه ای با بهره گرفتن از مدل رگرسیون خطی ساده وجود نداشت .
۱۳۷۸
جنتی
بررسی نقش و قابلیت سود در پیشبینی سود و جریان های نقدی آتی حتصل از سرمایهگذاری
رگرسیون و همبستگی
نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین سودهای گذشته و سودهای آتی و همچنین بین سود و جریان های نقدی گذشته با جریان های نقدی اتی ارتباط معناداری دارد.
۱۳۸۶
دستگیر و خدادای
ساختار خطی اطلاعات در مدل اولسون و مدل قیمت گذاری سهام
رگرسیون مقطعی
بر اساس نتایج تحقیق آن ها سود غیرعادی یک دوره قبل به صورت جداگانه و همچنین همراه با ارزش دفتری دوره قبل میتواند در پیشبینی سود غیرعادی دوره جاری به کار رود و در نهایت میتوان از آن ها برای پیشبینی قیمت و ارزشیابی شرکت استفاده کرد.
۱۳۸۹
فرزین رضایی و همکاران