شیوه نمرهگذاری در این پرسشنامه به ترتیب از ۱ تا ۴ برای گزینههای الف تا د میباشد. نمرات آزمودنی در کل ابزار حداقل ۲۸ و حداکثر ۱۱۲ میباشد و در هر یک از زیرمقیاسها حداقل نمره آزمودنیها ۷ و حداکثر نمره ۲۸ باشد.
تقوی ضریب آلفای کرونباخ را برای کل مقیاس در جامعه ایرانی ۹۰/۰ گزارش کردهاست (عاشوری و همکاران، ۱۳۸۸). در پژوهش حاضر پایایی کل مقیاس و هر یک از خرده مقیاسهای علایم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی اساسی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۱/۰، ۸۳/۰، ۷۶/۰، ۶۲/۰ و ۸۳/۰ به دست آمد. در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه سلامت روانی ۷۹/۰ شده است.
پرسشنامهی کمال گرایی: هیل و همکاران (۲۰۰۴) اقدام به ساختن ابزاری نمودند که به صورت خود گزارشی و از نوع پرسشنامههای عینی است و بر اساس دیدگاه شناختی- رفتاری تهیه شده است.نسخه فارسی سیاهه کمالگرایی با ۵۸ عبارت و ۶ زیر مقیاس که توسط هومن و سمائی در سال ۱۳۸۹ در نمونه ایرانی اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی شد و دارای ۶ زیر مقیاس: حساسیت بین فردی، تلاش برای عالی بودن، نظم و سازماندهی، ادراک فشار از سوی والدین، هدفمندی و استانداردهای بالا برای دیگران است. در پژوهشی که توسط رسولی (۱۳۸۹) انجام شده است میزان آلفای کرونباخ آن ۷۶/۰ به دست آمد.همچنین حسینی (۱۳۹۰) در پژوهش خود بر دانشجویان میزان روایی و پایایی این مقیاس را ۶۷/۰ و ۷۷/۰ به دست آورد. اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیهای دانش آموزان دختر با ٢٧ ماده توسط نجاریان، عطاری و زرگر (١٣٧٨) ساخته شده است.ضرایب همسانی درونی این آزمون برای پسر ٨٨/۰آزمودنیهای دختر ۸۹/۰ است.در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه کمالگرایی ۸۷/۰ است.
پرسشنامه شخصیتی آیزنک: یک پرسشنامه خودارزیابی شخصیتی است که سه بعد بنیادی شخصیت را اندازهگیری میکند. آیزنک، این ابعاد را با روش تحلیل عاملی کشف کرد. این سه بعد عبارتند از:درونگرایی- برونگرایی، روانرنجورخویی و روانپریشیگرایی. آیزنک برای بعد برونگرایی-درونگرایی به مبنایی فیزیولوژیکی قایل است که ریشه در واکنش پذیری دستگاه عصبی ارادی دارد. از این رو، برونگراها به تحریک زیاد نیاز دارند و درونگراها برعکس. اما مبنای فیزیولوژیک روان رنجورخویی به واکنش دستگاه عصبی خودمختار برمیگردد که هیجان را در کنترل دارد. در فرم کوتاه شامل ۴۸ سوال میباشد. روایی و پایایی این پرسشنامه در ایران درپژوهشهای مختلف بررسی و تأیید شده است(رحیمی نژاد، ۱۳۸۲؛ عسگری، ۱۳۸۳). در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه آیزنک در بعد برونگرایی۷۴/۰ و در بعد درونگرایی ۷۱/۰ میباشد.
۳-۶- شیوه جمع آوری اطلاعات
ابتدا تعداد کارکنان تخمین زده شد، پس از آن با مراجعه کارخانه، با نمونه آماری که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، در مورد نحوه پر کردن پرسشنامه صحبت شد و این پرسشنامهها بین آن ها توزیع شد و بعد از آن اطلاعات حاصل از پر کردن پرسشنامه استخراج گردید.
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل داده ها
از آنجایی که در این پژوهش ابعاد شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی) وسلامت روان به عنوان متغیرهای پیش بین و کمالگرایی به عنوان متغیر ملاک معرفی شده است برای فرضیه اصلی از رگرسیون و در فرضیه های فرعی جهت بررسی رابطه های دو گانه از همبستگی پیرسون استفاده شده است.برای تحلیل داده ها با توجه به مقیاس به کار رفته برای سنجش متغیرها و فرضیههای پژوهش، از آزمونهای آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. در ضمن کلیه عملیات آماری با استفاده نرم افزار [۱۲۴]۲۰spss تجزیه و تحلیل شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
هدف این فصل تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده است. داده های به دست آمده از اجرای پژوهش با بهره گرفتن از آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون) و با بهره گرفتن از نرم افزار۲۰ spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در این پژوهش ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)و سلامت روان به عنوان متغیرهای پیش بین و کمالگرایی در کارکنان به عنوان متغیر ملاک مورد بررسی قرارگرفت؛ یک روش آماری که بهما این امکان را میدهد تا نمره یک فرد در یک متغیر را بر اساس نمرههای او در متغیر دیگر یا در چندین متغیر دیگر در صورت همبسته بودن پیشبینی کنیم رگرسیون است.هرچقدر میزان همبستگی بیشتر باشد نمرات بهخط رگرسیون نزدیکتر و در نتیجه پیشبینی دقیقتر است.زمانی که هدف پیشبینی یک متغیر ملاک ازچند متغییر پیشبینی باشد، از مدل رگرسیون چندگانه استفاده میگردد. روش گام به گام پیچیده ترین مدل رگرسیون چندگانه است. هریک از متغیرها بر اساس توالی وارد مدل تجزیه و تحلیل شده و سپس مقدار واریانس تبیین شده توسط آن تعیین میشود. اگر اضافه شدن متغیر به مدل کمک کند، باقی میماند و در این حالت کلیه متغیرهای باقی مانده در مدل مورد آزمون مجدد قرار میگیرند تا مشخص شود که هنوز در تبیین مدل سهیم هستند. در صورتی که نقش معنی داری در تبیین واریانس متغیر وابسته نداشته باشند از مدل حذف میشوند بنابرین در استفاده از این مدل باید اطمینان حاصل کرد که کمترین تعداد متغیرهای پیش بین در مدل باقی بماند.
جدول ۴-۱) شاخصهای توصیفی تحصیلات
تحصیلات
فروانی
درصد فراوانی
دیپلم
۲۷
۷/۹
فوق دیپلم
۶۸
۵/۲۴
لیسانس
۱۸۳
۸/۶۵
همان طور که در جدول فوق مشاهده میشود بیشترین حجم افراد نمونه تحقیق که در این پژوهش شرکت داشتند دارای تحصیلات در حد لیسانس بودند(۸/۶۵).
نمودار ۴-۱) شاخصهای توصیفی گروه برحسب تحصیلات
جدول ۴-۲) شاخصهای توصیفی وضعیت تاهل
وضعیت تاهل
فراوانی
درصد فراوانی
مجرد
۱۰۴
۴/۳۷
متاهل
۱۷۴
۶/۶۲
همان طور که در جدول فوق مشاهده میشود بیشترین حجم افراد نمونه تحقیق که در این پژوهش شرکت داشتند؛ متاهل بودند (۳/۷۷).
نمودار ۴-۲) شاخصهای توصیفی گروه برحسب وضعیت تاهل
جدول ۴-۳) شاخصهای توصیفی سن و سابقه کار
متغیر
میانگین
انحراف استاندارد
کمترین
بیشترین
سن
۴۶/۳۳
۶۵/۳
۲۴
۴۶
سابقه کار
۰۸/۱۱
۴۰/۳
۷
۲۰
همان طور که در جدول فوق مشاهده میشود میانگین سن کارکنان شرکت کننده در این پژوهش در حدود ۳۳ سال با انحراف استاندارد ۶۵/۳ میباشد که کمترین سن ۲۴ و بالاترین سن ۴۶ سال میباشد. همچنین میانگین سابقه کار کارکنان شرکت کننده در این پژوهش در حدود ۱۱ سال با انحراف استاندارد ۳ میباشد که کمترین سابقه کار ۷ و بالاترین سابقه کار ۲۰ سال میباشد.
۴-۲- بررسی سوالهای پژوهش
فرضیه اصلی: بین ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)و سلامت روان با کمالگرایی در کارکنان رابطه وجود دارد.