مروری بر تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در ارتباط با ترویج و دیگر اقدامات مرتبط با آن نشان میدهد که بیشترین حجم مطالعات و بررسیها در این حوزه مربوط به تحقیقات بخش اسپانسرشیپ میباشد. سایر اجزای ترویج در آمیخته بازاریابی ورزشی نیز هرچند حجم کمتری از مطالعات و بررسی ها را به خویش اختصاص دادهاند، اما در ارتباط با سایر اجزای ترویج نظیر، تبلیغات، فروش حضوری و روابط عمومی و… نیز می توان به طور پراکنده مطالعات و بررسی هایی را ملاحظه نمود.
۲-۷ جمع بندی:
در این فصل سعی گردید تا خواننده با مبانی و پیشینه تحقیق در ارتباط با منابع مالی در ورزش ایران و سایر کشور ها آشنا گردد و تفاوت سرمایه گذاری در زمینه ورزش را در کشور های مختلف درک نماید همچنین در باب بازاریابی ورزش و آمیخته بازاریابی مطالب به تفصیل بیان شد و امید می رود خواننده با مطالعه این فصل قادر به درک نسبتا کاملی از موضوع مورد پژوهش شده باشد و در نهایت می توان عنوان کرد پژوهشگران با این زمینه یابی و پیشینه تحقیق و به علت مبهم بودن وضعیت بازاریابی ورزشی و منابع مالی ورزش در کشور در پی یافتن شیوه های مناسب برای جذب این منابع در ورزش میباشند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
امروزه محققین و پژوهشگران در سازمانهای گوناگون و در زمینههای مختلف با تمرکز بر یک موضوع خاص و گردآوری نمونه و مشاهدات خود از جامعه آماری مورد نظر با بهره گرفتن از روش ها و تکنیک های آماری به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته و از نتایج به دست آمده برای حل مشکلات و مسائل استفاده میکنند و یا بر دانش بشری در آن زمینه می افزایند. اما در هر تحقیقی مشخص کردن روش کار و نحوه انجام تحقیق قبل از شروع به کار آن امری ضروری است. در این فصل به بررسی روش شناختی تحقیق که شامل روش اجرای تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری متغیرها، روایی و پایایی و روش های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود.
۳-۲ روش تحقیق
پایه هر علمی، شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. چنانچه روش شناسی صحیح صورت نپذیرد، بیگمان نتایج تحقیق، پژوهشگر و استفاده کنندگان را به بیراهه خواهد گشاند. با عنایت به این امر، اتخاذ یک روش عقلایی، دارای روح علمی و انتظام و واقعیتگرا، برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است. به طور کلی میتوان گفت روش تحقیق، مجموعهای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است (خاکی، ۱۳۷۸، ۲۰۱).
روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی میباشد که به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۳ اجرا گردیده است.
۳-۳ متغیر های تحقیق
منابع سرمایه گذاری و درآمدی، حامیان مالی، بازاریابی، صنعت ورزش، تماشاگران، سطح کمی و کیفی ورزش.
۳-۴ روش های گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات بایستی به طور مرتب و سیستماتیک انجام گردد .پدیده ها و متغیر های مورد مطالعه با کمک ابزار های پژوهش مورد سنجش و اندازه گیری قرار می گیرند وبه ”داده “ تبدیل می شود. ابزار های مختلفی در پژوهش مورد استفاده قرار می گیرند. در این تحقیق از روش میدانی برای گردآوری داده ها استفاده شده است و از روش کتابخانه ای برای گردآوری ادبیات تحقیق استفاده شده است . در این تحقیق عمده ترین روش های گر داوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است.
در این تحقیق از روش های زیر جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه ای
از طریق کاوش مستندات از طریق شبکه اینترنت و منابع کتابخانه ای به مرور منابع در زمینه منابع مالی و بازاریابی ورزشی در پرداخته شد.
۳-۴-۲ پرسشنامه
به منظور تحلیل کمی اطلاعات و همچنین دستیابی دقیقتر به اطلاعات در مورد چارچوب، با توجه به تحقیقات و مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی پرسشنامه بسته در شش بخش با بهره گرفتن از طیف لیکرت طراحی شد. مجموع سوالات پرسشنامه شامل ۵۵ گویه اصلی و ۴ گویه در زمینه متغیر های جمعیت شناختی بود.
۳-۵ جامعه و نمونه آماری
جامعه (آماری) ، عبارت است از مجموعه کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی ، در مورد گرد آورده کامل واحدها ، که میخواهیم استنباطهایی راجع به آن انجام دهیم. جامعه آماج تحقیق است، و منظور از عمل گردآوردن داده ها ، استخراج نتایج درباره جامعه میباشد. یا به بیان سادهتر ، در هر بررسی آماری ، مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه مینامند. یعنی جامعه ، مجموعه تمام مشاهدات ممکن است که میتوانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند.
جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، که در زمینه ورزش فعال و آمار آن در اداره کل ورزش استان مرکزی موجود میباشد، هیئت های ورزشی استان مرکزی، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان مرکزی و اعضای هیئت علمی تربیت بدنی دانشگاه اراک بودند. در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت که به دلیل محدودیت نمونه آماری تمام جامعه آماری موجود در استان مرکزی به عنوان نمونه استفاده شد. بنابرین، نمونه های تحقیق را ۸۰ نفر تشکیل میداد که از این بین ۷۱ پرسشنامه به صورت صحیح و کامل در یافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۶ قلمرو موضوعی و مکانی تحقیق
این پژوهش در سال ۱۳۹۳ در یک دوره ۶ ماه در استان مرکزی و در حیطه موضوعی منابع مالی و بازاریابی صورت گرفته است.
۳-۷ روش سنجش روایی ابزار
منظور از اعتبار روایی آزمون آن است که آزمون چه چیزی را میخواهد اندازه بگیرد و تا چه حد کارایی دارد. تعیین اعتبار علمی از طریق نظر خواهی از افراد متخصص در زمینه مورد پژوهش روش مناسبی برای تعیین اعتبار علمی پرسشنامه میباشد. بدین منظور از روش اعتبار محتوایی استفاده شده است. بدین طریق که پرسشنامه با توجه به مقاله الکساندرا مورین ، ۲۰۱۰ تهیه و تدوین شده است و پس از کسب نظر ات اساتید راهنما و مشاور و متخصصان امر بازنگری و تدوین نهایی گردیده است. جهت تعیین روائی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیت بدنی نظر خواهی شد که پس از اعمال نظرات آن ها، پرسشنامه مورد تأیید آن ها قرار گرفت.
۳-۸ روش سنجش پایایی ابزار