مؤلفه ها
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
بیانگری هیجانی
۶۵/۵۹
۳۶/۳
۴۵
۶۹
حساسیت هیجانی
۳۴/۶۰
۹۹/۶
۴۵
۶۹
کنترل هیجانی
۴۰/۵۰
۷۵/۵
۳۴
۶۵
بیانگری اجتماعی
۷۸/۶۱
۱۳/۶
۴۴
۷۱
حساسیت اجتماعی
۶۲/۵۲
۲۴/۴
۴۵
۶۰
کنترل اجتماعی
۴۹
۷۷/۳
۴۳
۵۷
نتایج جدول ۴-۴ نشان داد که میزان میانگین و انحراف استاندارد مهارت های اجتماعی از جمله بیانگری هیجانی ۳۶/۳ ± ۶۵/۵۹، حساسیت هیجانی ۹۹/۶ ± ۳۴/۶۰، کنترل هیجانی ۷۵/۵ ±۴۰/۵۰، بیانگری اجتماعی ۱۳/۶ ± ۷۸/۶۱، حساسیت اجتماعی ۲۴/۴ ± ۶۲/۵۲، و کنترل اجتماعی ۷۷/۳ ±۴۹ بود. در انتها خودپنداره دانش آموزان با بهره گرفتن از مقیاس خودپنداره راجرز محاسبه شد و میزان میانگین و انحراف استاندارد و کمینه و بیشینه این مؤلفه در جدول ۴-۵ ارائه شده است.
جدول ۴-۵-میانگین و انحراف استاندارد و میزان کمینه و بیشینه خودپنداره دانش آموزان
مؤلفه
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
خودپنداره
۱۵/۶
۲۸/۱
۴
۹
نتایج جدول ۴-۵ نشان داد که میزان میانگین و انحراف استاندارد خودپنداره دانش آموزان مورد بررسی ۲۸/۱ ± ۱۵/۶ میباشد. همچنین رنج میزان خود پنداره بین عدد ۴ تا ۹ است که عدد کمتر از ۷ نشانه خودپنداره مناسب و بالاتر از ۷ نشان دهنده خودپنداره ضعیف میباشد. و عدد بالاتر از ۱۰ نشان دهنده خودپنداره نوروتیک است که دانش آموزان مورد بررسی مشاهده نشد.
۴-۲- یافته های استنباطی
فرضیه اول پژوهش: بین حمایت اجتماعی ادراک شده با خودپنداره در دختران مدارس تیزهوشان متوسطه اول رابطه وجود دارد.
جهت بررسی فرضیه اول پژوهش و تعیین رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و خودپنداره دانش آموزان از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این تحلیل در جدول ۴-۶- ارائه شده است.
جدول ۴-۶- نتایج ماتریس همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و خودپنداره
مؤلفه ها
ملموس
هیجانی
اطلاع رسانی
مهربانی
تعامل اجتماعی
خودپنداره
ملموس
۱
هیجانی
**۶۶۸/۰
۰۰۰/۰
۱
اطلاع رسانی
۰۷۱/۰
۳۱۷/۰
*۱۶۶/۰
۰۱۸/۰
۱
مهربانی
*۱۶۱/۰
۰۲۲/۰
**۳۸۳/۰
۰۰۰/۰
۰۲۹/۰
۶۸۲/۰
۱
تعامل اجتماعی
۱۳۷۷/۰
۰۵۲/۰
۰۱۹/۰
۷۸۵/۰
۰۸۸/۰-
۲۱۲/۰
۰۷۱/۰-
۳۱۶/۰
۱
خودپنداره
**۶۶۴/۰-
۰۰۰/۰
**۵۹۰/۰-
۰۰۰/۰
۰۸۷/۰-
۲۱۶/۰
*۱۶۹/۰-
۰۱۷/۰
۰۵۱/۰-
۴۶۸/۰
۱
نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده مؤلفه های های حمایت ملموس، هیجانی و مهربانی با میزان خودپنداره رابطه معنی داری دارند. از این رو فرضیه اول پژوهش مبنی بر وجود رابطه معنی دار بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و خودپنداره دانش آموزان دختر تیز هوش تأیید می شود.
فرضیه دوم پژوهش: بین مهارت های اجتماعی با خودپنداره در دختران مدارس تیزهوشان متوسطه اول رابطه وجود دارد.
جهت بررسی فرضیه دوم پژوهش و تعیین رابطه بین ابعاد مهارت های اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج این تحلیل در جدول ۴-۷- ارائه شده است.
جدول ۴-۷- نتایج ماتریس همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی و خودپنداره
مؤلفه
بیانگری هیجانی
حساسیت هیجانی
کنترل هیجانی
بیانگری اجتماعی
حساسیت اجتماعی
کنترل اجتماعی
خودپنداره
ب هیجانی
۱
ح هیجانی
**۹۷۲/۰
۰۰۰/۰
۱
ک هیجانی
**۶۵۶/۰
۰۰۰/۰
**۶۳۹/۰
۰۰۰/۰
۱
ب اجتماعی
**۸۸۰/۰
۰۰۰/۰
**۸۹۴/۰
۰۰۰/۰
**۵۶۲/۰
۰۰۰/۰
۱
ح اجتماعی
**۲۱۶/۰
۰۰۲/۰
*۱۴۷/۰
۰۳۷/۰
۱۱۰/۰
۱۱۹/۰
**۲۲۱/۰
۰۰۲/۰
۱
ک اجتماعی
**۲۹۳/۰
۰۰۰/۰
**۳۰۳/۰
۰۰۰/۰
**۳۴۲/۰
۰۰۰/۰
**۲۸۷/۰
۰۰۰/۰
**۲۰۷/۰
۰۰۳/۰
۱
خودپنداره
**۷۴۶/۰-
۰۰۰/۰
**۷۸۱/۰-
۰۰۰/۰
**۵۲۷/۰-
۰۰۰/۰
**۷۲۷/۰-
۰۰۰/۰
۱۲۳/۰-
۰۸۰/۰
**۲۶۲/۰-
۰۰۰/۰
۱
نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی ابعاد مهارت های اجتماعی از جمله بیانگری، حساسیت و کنترل هیجانی و بیانگری و کنترل اجتماعی با میزان خود پنداره دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد و تنها رابطه بین خود پنداره با بعد حساسیت اجتماعی معنی دار نبود. از این رو فرضیه دوم پژوهش مبنی بر وجود رابطه معنی دار بین مهارت های اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان دختر تیز هوش تأیید می شود.
فرضیه سوم پژوهش: حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت های اجتماعی میزان خودپنداره را در دانش اموزان دختر مدارس تیز هوشان متوسطه اول تبیین میکند.
-
- . Adewuya ↑
-
- . Ryan ↑
-
- . Mallikarjun ↑
-
- . schizophrenia ↑
-
- . alcoholism ↑
-
- .Segrin, Taylor ↑
-
- . mental health ↑
-
- . psychological problem ↑
-
- . loneliness ↑
-
- . Flora ↑
-
- . Lewinsohn ↑
-
- . Chen. etal ↑
-
- . Wagner., & Sternberg ↑
-
- . Libet ↑
-
- . Hersen ↑
-
- . Bellack ↑
-
- . Riggio ↑
-
- . Emotional Expressivity (EE) ↑
-
- . Emotional Sensitivity (ES) ↑
-
- . Emotional Control (ES ↑
-
- . Social Expressivity (SE) ↑
-
- . Social Sensitivity (SS) ↑
-
- . Social Control (SC) ↑
-
- .self concept ↑
-
- Chodorow ↑
-
- .Rogers ↑
-
- .Mide ↑
-
- .Levine ↑
-
- .kelly ↑
-
- .Markus ↑
-
- .Nurius ↑