۲-۲ مدیریت سودهای غیر منتظره
۲-۲-۱ انگیزه های مدیریت سودهای غیر منتظره
سود غیر منتظره[۶] هنگامی به وجود می آید که سود فصلی یا سالانه شرکت متفاوت (بالاتر یا پایینتر) از پیش بینیهای رسمی مدیریت یا تحلیلگران باشد. همچنین در زمانی که انتظارات ضمنی (تلویحی) سرمایهگذاران در خصوص سود، با مبلغ گزارش شده توسط شرکت، متفاوت باشد نیز سود غیر منتظره به وجود می آید. معمولاً انتظارات سرمایهگذاران و پیش بینیهای مدیران و تحلیلگران مالی بر مبنای تجربیات آنان قرار دارد که این تجربیات در سودهای فصول و سالهای گذشته، شرایط کنونی بازار و وضعیت اقتصادی، ریشه دارد (براون[۷]، ۱۹۹۷).
مدیران انگیزه های بسیار قویای برای اجتناب از “سود غیر منتظره منفی[۸]” دارند. زیرا معمولاً میتوان واکنش منفی بازار را در زمان وجود سودهای غیر منتظره منفی مشاهده کرد (براون[۹]، ۲۰۰۱). همچنین تحقیقات انجام شده توسط بارتو[۱۰] و همکاران (۲۰۰۲) و لوپز و ریس[۱۱] (۲۰۰۱) نشان می دهد در مقایسه با شرکتهایی که سود غیر منتظره منفی را تجربه کرده اند، شرکتهایی که توانستهاند سود پیش بینی شده را محقق سازند[۱۲]، در زمان اعلام سود به بازده بسیار بالاتری دست یابند.
همچنین، کاسزنیک و مکنیکلاس[۱۳] (۲۰۰۲) نیز نشان دادند که شرکتهای دارای سود غیر منتظره مثبت[۱۴]، در فصلهای بعدی، بازده و ارزش بازار بالاتری را برای سهام خود تجربه کرده اند. علاوه بر آن، اسکینر و اسلون[۱۵] (۲۰۰۲) نشان دادند که بازار واکنش غیر متقارنی نسبت به سودهای غیر منتظره از خود نشان می دهد. به این ترتیب که واکنش منفی بازار به شرکتهایی که سود غیر منتظره منفی گزارش کرده اند بزرگتر از واکنش مثبت بازار به شرکتهایی بودهاست که سود غیر منتظره مثبت گزارش کرده اند. به عبارت دیگر، قدر مطلق واکنش بازار به سود غیر منتظره منفی، بزرگتر از واکنش بازار به سودهای غیر منتظره مثبت بودهاست.
۲-۲-۲ مکانیزمهای اجتناب از (مدیریت) سودهای غیر منتظره منفی
شرکتها می توانند از طریق مدیریت سودهای خود یا از طریق مدیریت انتظارت (پیش بینیها)، از بروز سودهای غیر منتظره منفی اجتناب کنند. ادبیات موجود در این حوزه از تحقیق، دو نوع مدیریت سود را مشخص کردهاست: (۱) مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری و (۲) مدیریت سود واقعی. در نوع اول، مدیریت از طریق اقلام تعهدی اختیاری به آرایش ارقام حسابداری مطابق با اهداف مطلوب خود می پردازد. اما در نوع دوم، مدیریت با اتخاذ برخی تصمیمات عملیاتی و به عبارت دیگر دستکاری فعالیتهای واقعی، به مدیریت واقعی سود روی آورده به سود مورد نظر خویش دست مییابد.
۲-۲-۲-۱ مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری
بر اساس استانداردهای حسابداری تعهدی، درآمدها وهزینهها در زمان وقوع شناسایی میشود. حسابداری تعهدی این اختیار را فراهم میکند که صورتهای مالی تصویر بهتری از عملکرد شرکت ارائه کنند. اما اقلام تعهدی نیازمند فرضیهها و برآوردهای معینی است. استفاده از این اختیارات برای مدیریت اقلام تعهدی با هدف دستیابی به نتایج از پیش تعیین شده گزارشگری، مدیریت سود نام دارد.
درادبیات حسابداری ارائه تعریف روشن از مدیریت سود مشکل است زیرا مرز میان مدیریت سود و تقلبهای مالی مشخص نیست. شیپر(۱۹۸۹) در تعریف مدیریت سود گفته است: «مدیریت سود، دخالت عمدی در فرایند گزارشگری مالی خارجی با قصد به دست آوردن سود است». هیلی و والن(۱۹۹۹)، مدیریت سود را این چنین تعریف کردهاند: «مدیریت سود هنگامی رخ میدهد که مدیران از قضاوت شخصی خود در گزارشگری مالی استفادهکنند و سایر ساختار معاملات را جهت تغییر گزارشگری مالی، دستکاری نمایند. این هدف یا به قصد گمراه کردن برخی از صاحبان سود درخصوص عملکرد اقتصادی شرکت یا تأثیر بر نتایج قراردادهایی است که انعقاد آن ها منوط به دستیابی به سود شخصی است».
به طور خلاصه، شیوه های مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری به شرح زیر است و هریک از این شیوه ها اقلام تعهدی شرکت را تحت تاثیر خود قرار می دهد:
-
- انتخاب رویهی حسابداری: انتخاب رویه های حسابداری بر زمانبندی شناخت درآمدها و هزینه ها در محاسبه سود تأثیر میگذارد. به عنوان مثال: رویه هایی که شناخت درآمدها را به جلو و تشخیص هزینه ها را به تأخیر میاندازد، سود گزارش شده را افزایش می دهد.
-
- استفاده از رویهی حسابداری/ برآوردهای اختیاری: حتی بعد از این که مدیریت شرکت رویه های حسابداری را انتخاب کرد، هنوز این اختیار وجود دارد که چگونه اصول حسابداری به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، در مورد برآورد عمر خدمات، ارزش اسقاط، عمر داراییهای نامشهود، نرخ سوخت حسابهای دریافتنی و … اختیار وجود دارد.
-
- زمانبندی رویهی حسابداری: همچنین هنگامی که رویدادهای حسابداری نیازمند افشا در صورتهای مالی هستند، مدیریت اختیار دارد که چه موقع و چگونه رویدادها را شناسایی کند. به عنوان مثال در مورد داراییهای معیوب و خراب این اختیار وجود دارد که چه مقدار از آن را مستهلک کنیم.
-
- زمانبندی: زمانبندی تحصیل و خرید داراییها میتواند بر سود حسابداری تأثیر بگذارد. مدیریت میتواند زمان و مقدار سرمایه گذاری در هزینه های تحقیق و توسعه، تبلیغات و نگهداری را انتخاب نماید، هر سه مورد به عنوان هزینهی دوره در دورهای که تحمل می شود، شناسایی می شوند. مدیریت همچنین در مورد زمان بندی فروش اموال، ماشینآلات و تجهیزات برای تسریع بخشیدن یا به تأخیر انداختن شناخت سود و زیان تصمیم می گیرد.
مدیریت اقلام تعهدی اختیاری از طریق تغییر فعالیتهای اقتصادی اساسی یک شرکت صورت نمیگیرد بلکه از طریق انتخاب روشهای حسابداری و برآوردهای حسابداری انجام می شود. این در حالی است که دستکاری فعالیتهای واقعی از طریق تغییر فعالیتهای اساسی یک شرکت صورت میپذیرد.
هنگامی که مدیران در مییابند به واسطه عملکرد واقعی، قادر به محقق ساختن پیش بینیهای صورت گرفته در خصوص سود دوره نمیباشند، تلاش می کنند تا از طریق اعمال اختیارات خود در به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری که پیش از این بحث شد، به سود پیش بینی شده دستیابند و از عواقب سود غیر منتظره منفی اجتناب کنند. شواهد تجربی به دست آمده نیز گواه این مدعا است. برای مثال، ماتسوموتو (۲۰۰۲) نشان داد که شرکتهای دارای ویژگیهای زیر تلاش می کنند از طریق به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری افزایشی، سود پیش بینی شده را محقق سازند:
-
- مالکیت نهادی بالا
-
- انتظارات رشد بالا
-
- مقادیر بزرگتر ارزش مربوط بودن سود
- اتکای بیشتر بر روابط تلویحی با ذینفان
محققانی نظیر براگستلر و ایمز (۲۰۰۶) نیز نشان دادند مدیران از طریق به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری افزایشی تلاش می کنند از بروز سود غیرمنتظره منفی اجتناب کنند و حتی به سود غیر منتظره مثبت دست یابند.