آنچه که واضح است این است که بازاریابی اینترنتی قابلیت و ویژگی های بازاریابی سنتی را به همراه اینترنت توامان داشته و موجب گسترش ارتباطات و تسریع امور و … میشود.
۲-۳-۲-۱٫ مزایای بازاریابی اینترنتی
-
- کاهش هزینه ها: اینترنت قادر به کاهش هزینه بسیاری از هزینه ها میباشد.
-
- مزایای رقابتی: اگر یک شرکت به معرفی توانمندیهایش قبل از رقابیش بپردازد پی داراری مزیت رقابتی نسبت به آن ها میباشد تا زمانی که به آن توانمندی ها دست نیافتهاند.
-
- ارتقای ارتباطات: که شامل ارتقای سطوح کمی و کیفی ارتباطات با مشتریان، کارکنان و عرضه کنندگان می شود.
-
- کنترل اینترنت میتواند تحقیقات بازار بهتری را توسط تعامل با رفتار مشتری و راهی که کارکنان بتوانند بهتر خدمات بدهند فراهم آورد.
- ارتقای خدمت به مشتری با توجه به مزایایی که بیان شد کل خدمت رسانی به مشتری ارتقا مییابد (دیو و دیگران[۱۱]، ۱۹۹۹: ۲۰).
۲-۳-۳٫ نمایشگاه مجازی
نمایشگاه مجازی عبارت است از اجتماع کلیه امکانات نمایشگاهی قابل ارائه در وب، شبیه سازی فضای نمایشگاه های فیزیکی کشور و فراهم نمودن مدلی کامل از غرفههای نمایشگاهی و کالا و خدمات درون آن بر روی شبکه جهانی که حاوی مجموعه ای دلخواه ازاطلاعات وجزییات مربط به غرفه مورد نظر (کالا، محصول، خدمات) میباشد. نمایشگاههای مجازی مشکلاتی همچون محدودیت زمان و مکان، جستجوی مشکل محصول و خدمات عرضه شده، خلا یکساله تا دوره بعدی، تک زبانه بودن، قابل دسترس نبودن همگانی، عدم پایداری تعامل و همکاری شرکتها و فعالان و … را ندارند. امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان به این فضا و استقبال بسیاری از تولیدکنندگان مصرف کنندگان جهت تهیه نیازهای خود این مشکلات رفع گردیده است.
۲-۳-۳-۱٫ مزایای نمایشگاه مجازی
-
- تسهیل بازدید واطلاع از نحوه حضورشرکتها
-
- انسجام اطلاعات نمایشگاهی در یک مجموعه متمرکز با ایجاد مرجع کامل وجامع از کلیه اطلاعات نمایشگاهی کشور
-
- برطرف شدن مشکل محدویت زمانی نمایشگاه های فعلی
-
- پرشدن خلایکساله-یا دوساله- بیند و نمایشگاه و امکان نمایش دستاوردها و محصولات و خدمات شرکتها با تمامی امکانات
-
- یک نمایشگاه حقیقی امکان بهروزسازی تمام جزییات اطلاعات کالا و خدمات و نوآوری ها و محصولات جدید شرکتها به بازدیدکننده، به صورت لحظه ای
-
- امکان دسترسی آسانتر به محصولی از شرکت مورد نظر
-
- کاهش هزینه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی به جهت کاهش قیمت تمام شده ی نهایی و به منظورکسب موفقیت بیشتر در بازاریابی
-
- بازارشناسی وجلب سریعتر و موثرتر مشتریان، درک بهتر و رفع نیازمندی های آن ها که منجر به ارتقاء سطح فروش گردد.
-
- حضور مستمر سازمانها و شرکتها درنمایشگاه مجازی، جهت عرضه و مبادله محصولات و خدمات
-
- ارائه تبلیغات وآگهی های شرکتها و سازمانها در راستای اطلاع رسانی به مشتریان
-
- امکان بازدید رایگان و آسان عموم مردم در هر مکان و هر زمان از نمایشگاه
-
- امکان فروش آنلاین محصول شرکتها در سامانه فروش مجازی نمایشگاه
- ارتباط کامل بین فعالان نمایشگاه های خارجی و داخلی در تمامی زمینههای صنعتی و نمایشگاهی.
۲-۴٫ نقش دولت
کاهش سهم ایران از بازار صنایع دستی در دنیا نسبت به سالهای گذشته چشمگیر بوده است، کاهش صادرات صنایع دستی ایران و رسوخ فزاینده صنایع دستی سایر کشورها به بازار داخل فشارهای زیادی را به بدنه این صنعت وارد آورده است. افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش نسبی قیمت نهایی برخی از محصولات صنایع دستی مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان ایجادکرده و نتیجه آن انتقال این فشارها به ضعیف ترین قشر یعنی کارگران بوده که باعث کاهش دستمزدها و حتی بیکارشدن کسانی شده است که برخی از آن ها تنها در همین زمینه تخصص دارند. به این ترتیب کاهش بیشتر صادرات خسارات جبران ناپذیر اجتماعی ـ اقتصادی به تولیدکنندگان و کارگران این عرصه خواهد زد. (کرباسی و یعقوبی، ۱۳۹۰، ص ۲۲). بنابرین نظارت بیشتر دستگاههای متولی در این حوزه نیاز است. دولتها نفوذ مستقیم بر روی عوامل تعیین کننده دارند، به صورت غیر مستقیم از طریق سیاست های پولی و مالی و به طور مستقیم به عنوان خریدار عمده کالاها و خدمات برروی شرایط تقاضا اثر میگذارد. دولت به عنوان سیاست گذار موضوعات کارگری، آموزش، تشکیل سرمایه، منابع طبیعی و استانداردهای کالا بر روی منابع اثر میگذارد. دولت با تقویت عوامل تعیین کننده، مزیت قابتی شرکتها را در داخل کشور بهبود میبخشد. به عبارت دیگر، دولت میتواند مزیت رقابتی را بهبود ببخشد و یا آن را کاهش دهد، اما نمیتواند نسبت به ایجاد آن اقدام کند (ابراهیمی،۱۳۹۰، ص ۲۷۸).