۳-۳- جامعه آماری:
جامعه آماری عبارت است از گروهی از افراد یا اشیاء که در خاصیت یا خاصیت های مورد تحقیق مشترک باشند و با هدف و موضوع ارتباط داشته باشند. (خلیلی و دانشوری، ۱۳۸۷). به عبارت دیگر، جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد ( سکاران،۱۳۸۲). با توجه به هدف پژوهش که پرداختن به شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در مجموعه های صنعتی سیمان داری تکنولوژی پیشرفته میباشند شامل سیمان هرمزگان، سیمان نهاوند، سیمان قشم، سیمان کرمان، سیمان داراب و سیمان اردستان میباشند که سیمان هرمزگان و سیمان نهاوند به دلیل عدم همکاری از لیست جامعه آماری حذف گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران وکارشناسان میباشند. این افراد با توجه به مسئولیت و نقشی که در استفاده از سیستم های مختلف فناوری اطلاعات با توجه به پست سازمانی که داشتند به عنوان جامعه آماری این پژوهش در نظرگرفته شده اند. تعداد این افراد در حدود ۱۱۰نفر است.
۴-۳- روش نمونه گیری وحجم نمونه:
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضاء که از جامعه آماری انتخاب شده اند. در واقع گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. نمونه گیری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، به طوری که مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات با ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضا جامعه آماری تعمیم دهیم (سکاران، ۱۳۸۱). نمونه پژوهش، گروهی فرعی یا زیر مجموعه ای از جامعه است که پژوهشگر با بررسی و مطالعه آن میتواند قادر به استخراج نتایجی شود که قابل تعمیم به جامعه است (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۸).
در صدر برنامهریزی هر مطالعه یا تحقیقی، این سؤال که اندازه نمونه چقدر است مطرح میشود. سؤال فوق موضوع مهمی است که هرگز نباید آن را کوچک شمرد. انتخاب نمونهای بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نظر سبب اتلاف منابع میشود، در حالی که نمونه های خیلی کوچک اغلب، پژوهشگر را به نتایجی سوق میدهد که فاقد اعتبار علمی است (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۹).
در این تحقیق جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. از آنجایی که در تحقیق حاضر جامعه آماری مشخص و مقیاس داده ها از نوع کیفی هستند، ازفرمول کورکران زیر برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است (سکاران، ۱۳۸۱).
n=
n: حجم نمونه
N: جامعه آماری
P: نسبت واجدین شرایط صفت درجامعه
q: نسیت فاقدین شرایط صفت درجامعه
d: میزان احتمال خطای نمونه گیری
۱-p=q
بنابرین حجم نمونه تحقیق برابراست با
n=
همان گونه که درفرمول دیده می شود، حجم نمونه ۸۶ نفراست که به صورت تصادفی ازبین جامعه آماری تحقیق انتخاب گردید.
بنابرین تعداد ۱۲۰پرسشنامه توزیع شد و درنهایت تعداد ۹۶ عدد پرسشنامه پرشده جمع آوری گردید. پس ازبررسی پرسشنامهها تعدادی ازپرسشنامه ها که ناقص پرشده بود حدود۱۰ پرسشنامه کنار گذاشته شد و مابقی آن ها به تعداد ۸۶ عدد مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. با توجه به ماهیت صنایع تولیدی ازجمله صنعت سیمان ماشین آلات خط تولید به صورت محلی اپراتور مختص به خود داشته و مجموعه سیگنال ماشین آلات به صورت سنترالی به اتاق کنترل اپراتور مرکزی یاسرپرست دپارتمان مانیتورمی گردد، لذا تعداد کارکنان در بخش اپراتوری وکارگری نسبت به کادرکارشناسی و مدیریتی کارخانه به مراتب بیشتر و تقریبا ۱۰برابر میباشند که در سه شیفت کاری اشتغال دارند. لذا تعداد مدیران وکارشناسان مجموعه های سازمان های صنعتی مورد مطالعه که ازفناوری های اطلاعات وارتباطات روز استفاده می نمایند به نسبت کل کارکنان کمتربوده و درهربخش ازچارت سازمانی به طورمتوسط ۲ یا۳ نفر پاسخگو بوده اند وهمین تعداد پرسشنامه هانیزبه سختی جمع آوری گردید. جدول ذیل توزیع انتخابی جامعه آماری موردمطالعه پژوهش رانشان میدهد:
جدول ۱-۳- توزیع انتخابی جامعه آماری موردمطالعه پژوهش
ردیف
شرکت های سیمان موردمطالعه به عنوان جامعه آماری
تعدادجامعه آماری موجود جهت توزیع پرسشنامه
تعدادپرسشنامه جمع آوری شده ازجامعه آماری موردمطالعه
۱
سیمان قشم
۲۰
۲۰
۲
سیمان کرمان
۳۰
۲۳
۳
سیمان اردستان
۳۰
۲۳
۴
سیمان داراب
۳۰
۲۲
۵-۳- مراحل اجرایی تحقیق:
در تحقیقات توصیفی می توان جامعه موردمطالعه را از طریق پیمایشی تحت بررسی وآزمون قرارداد،پیمایش عبارت ازجمع آوری اطلاعات است که با طرح و نقشه به عنوان راهنمای عملی توصیف یاپیش بینی ویابه منظور تجزیه وتحلیل روابط برخی متغیرهاصورت میگیرد. پیمایش توصیفی، به توصیف پدیدههای خاص در محیطی معین می پردازد، برای آزمون نظریه هاوپاسخگویی به پرسش های پژوهشی به کارمی رودوشامل توصیف ونتیجه گیری است(سلیمانیان،۱۳۸۴).
درپژوهش حاضر محقق ابتدا با تهیه طرح تحقیق به مطالعه و جمع آوری ادبیات موضوع اقدام نمود. سپس مطابق پرسشنامه ونکاتش وهمکاران۲۰۰۳، پرسشنامهای برای نمونه آماری تحقیق ترجمه و طراحی گردید. در ادامه پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه و بر اساس تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آن ها نتیجهگیری و پیشنهادهایی ارائه گردید مراحل انجام تحقیق به شرح ذیل میباشند:
-
- تعریف سوال و مسئله اصلی پژوهش
-
- تهیه طرح تحقیق
-
- مطالعه وجمع آوری ادبیات موضوع
-
- توزیع وجمع آوری پرسشنامه
-
- تجزیه وتحلیل داده های حاصل ازپرسشنامه
- نتیجه گیری وپیشنهادها
روش تحقیق درپژوهش ما،روش تحقیق توصیفی ازنوع پیمایشی میباشد.
بورگ وگال (۱۹۸۹)تحقیق پیمایشی رابه سه دسته به شرح زیرتقسیم میکنند:
الف) روش مقطعی
ب) روش طولی
ج) روش دلفی
پژوهش حاضرازلحاظ نوع روش پیمایشی که درآن بکارگرفته شده است، یک پیمایش ازنوع مقطعی میباشد. روش مقطعی به منظورگردآوری داده هادرباره یک یاچندصفت دریک مقطع از زمان(یک روز، یک هفته، یک ماه) ازطریق نمونه گیری ازجامعه انجام می شود.اینگونه پژوهش هابه توصیف جامعه بر اساس یک یاچندمتغیرمی پردازد(سرمد، ۱۳۸۳).
۶-۳- ابزار گردآوری داده ها:
در تحقیق پیشرو، داده ها از طریق پرسشنامه بهدست آمده است. پرسشنامه مجموعهای از سؤالهاست که پاسخدهندهباملاحظهآنها پاسخ لازم را میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهش را تشکیل میدهد. پاسخ به سؤال استانداردشده ممکن است مستلزم انتخاب یک گزینه از میان یک مجموعه پاسخهای از قبل تعیین شده باشد. پروژه های تحقیقاتی عموماً نیازمند پرسشنامه با ساختار مستقیم است.