نتایج آزمون های چند متغیری نشان داد اثر کنش متقابل گروه×دوز دارو بر حافظه کاری معنادار نیست (۰۵/۰<P،۰۱۶/۰=F). شواهدی در دست نیست که بتوان ادعا کرد دوز دارو بالا یا پایین تحت یک روش درمان اثر بیشتری بر حافظه کاری دارد.
سؤال دهم: آیا نوع روش درمان نگهدارنده و دوز مصرفی بر حافظه کلامی کنش متقابل دارند؟
نتایج آزمون های چند متغیری نشان داد اثر کنش متقابل گروه × دوز دارو بر حافظه کلامی معنادار نیست (۰۵/۰<P،۷۳۱/۰=F). شواهدی در دست نیست که بتوان ادعا کرد دوز دارو بالا یا پایین تحت یک روش درمان اثر بیشتری بر حافظه کلامی دارد.
سؤال یازدهم: آیا نوع روش درمان نگهدارنده و دوز مصرفی بر حافظه دیداری کنش متقابل دارند؟
نتایج آزمون های چند متغیری نشان داد اثر کنش متقابل گروه × دوز دارو بر حافظه دیداری معنادار نیست (۰۵/۰<P،۰۵۶/۲=F). شواهدی در دست نیست که بتوان ادعا کرد دوز دارو بالا یا پایین تحت یک روش درمان اثر بیشتری بر حافظه دیداری دارد.
سؤال دوازدهم: آیا نوع روش درمان نگهدارنده و دوز مصرفی بر زمان پاسخ صحیح، کنش متقابل دارند؟
نتایج آزمون های چند متغیری نشان داد اثر کنش متقابل گروه × دوز دارو بر زمان پاسخ های صحیح معنادار نیست (۰۵/۰<P،۷۸۴/۰=F). شواهدی در دست نیست که بتوان ادعا کرد دوز دارو بالا یا پایین تحت یک روش درمان اثر بیشتری بر زمان پاسخ های صحیح دارد.
۴-۴- خلاصه
پس از ارائه یافته های توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی به منظور مقایسه متغیرهای درمان نگهدارنده و عملکردهای شناختی و اثر دوز مصرفی در گروههای درمان با متادون و بوپرنورفین و اثر تعامل گروه × دوز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که صرفاً اثر اصلی گروه معنادار است و اثر اصلی دوز و اثر تعامل گروه × دوز معنادار نیست. با این ترتیب صرفاً می توان گفت گروه درمان بوپرنورفین در اندازه های حافظه کاری و حافظه کلامی بر گروه متادون برتری دارد.
هدف های پژوهش حاضر همان طور که قبلاً ذکر گردید مقایسه تأثیر درمان های نگهدارنده متادون و بوپرنورفین بر عملکردهای شناختی با بررسی نقش تعدیل کننده دوز مصرفی بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها، در این فصل به صورت نظام مند به بررسی سؤال های پژوهش پرداخته و با دلایل منطقی و علمی نتیجه گیری ارائه می شود.
-
- – Methadone maintenance treatment (MMT) ↑
-
- -µ ↑
-
- -k ↑
-
- -plateau ↑
-
- -ceiling effect ↑
-
- -specka ↑
-
- -Simple reaction time(RT) ↑
-
- -Verbal list learning ↑
-
- -Visual perception ↑
-
- -Selective attention ↑
-
- -Vigilance ↑
-
- -Reactivity ↑
-
- -Stress tolerance ↑
-
- -Psychomotor performance ↑
-
- -darke ↑
-
- -sims ↑
-
- -mcdonald ↑
-
- -wiches ↑
-
- -deficits ↑
-
- -Methadone ↑
-
- -Buprenorphine ↑
-
- – Methadone maintenance treatment (MMT) ↑
-
- -µ ↑
-
- -k ↑
-
- -plateau ↑
-
- -ceiling effect ↑
-
- -Attention ↑
-
- –Encoding(learning) ↑
-
- -storage(retention) ↑
-
- -Retrieval ↑
-
- -Input ↑
-
- -Sensory register(SR) ↑
-
- -Short-term store(STS ) ↑
-
- -Long-term store(LTS) ↑
-
- -Working memory ↑
-
- -Memory trace ↑
-
- -Retrieve ↑
-
- -Deficits ↑
-
- -Tachistoscopic perception ↑
-
- -Visual tracking ↑
-
- -Computerized trail-making tests ↑
-
- -Simple visual reaction time(RT) ↑
-
- -Measuring sustained attention ↑
-
- -Verbal Learning ↑
-
- -Visuo-spatial Memory ↑
-
- -simple reaction time (RT) ↑
-
- -go/ no go ↑
-
- -Visual perception ↑
-
- -Selective attention ↑
-
- -Vigilance ↑
-
- -Reactivity ↑
-
- -Stress tolerance ↑
-
- -Peripheral vision test(pvt) ↑
-
- -Episodic memory ↑