نام محقق
سال
عنوان
مارتا و ام جز
۲۰۱۳
بررسی تاثیر کیفیت اطلاعات بر کیفیت تعالی سازمانی
آنتونی و باتاچاریا
۲۰۱۰
تعالی سازمانی
دالگارد
۲۰۰۹
به سوی مقیاس انسانمحور در بهبود و تغییر” با هدف درک اهمیت بعد ناملموس سازمان یعنی بعد انسانی مدیریت کیفیت جامع و مدیریت تغییر با به کارگیری مدل تعالی EFQM
پرمیلا
۲۰۰۹
کاربرد اصول مدیریت کیفیت جامع در نهادهای تربیت معلم
کاربرد اصول مدیریت کیفیت جامع در نهادهای تربیت معلم
کاربرد TQM میتواند باعث افزایش شاخصهای کیفی نهادهای تربیت و معلم و بهبود مهارتهای معلمان گردد.
تحلیل روندهای موجود به بررسی توسعه مدیریت کیفیت
تعالی باید بر اولویت مشتریان و ذینفعان باشد. مفاهیمی مانند حقوق انسانی، توسعه جهانی و حفظ محیط میتواند در راستای همین انتظارات ذینفعان در نظر گرفته شود.
رقابتی بودن و بهبود عملکرد: مدل یکپارچه مدیریتی
در یک شرکت بینالمللی در اسلونی و با هدف بهبود رقابتپذیری و توسعه سازمان، به بیان فایده ترکیب برخی از مدلها از جمله EFQM و کارت امتیاز متوازن[۴۷] پرداختند و مدل جدیدی را برای رقابتی بودن سازمان ارائه دادند. این دو پژوهشگر با ارائه مدلی تجویزی که ترکیبی از دو مدل EFQM و BSC بود، به بررسی مزایا و معایب هر مدل و فایده ترکیب دو مدل برای رفع معایب آن ها پرداختند.
چارچوبی برای کاربرد TQM در برنامه های آموزش عالی
نشان داد که برخلاف صنایع برای کاربرد فلسفه TQM در برنامه ها و نهادهای آموزشی و بویژه ـآموزش عالی باید چارچوبی ویژه را ایجاد کرد. وی چارچوبی را برای این امر ارائه کرده که مبتنی بر فرایند ارزشیابی مداوم برنامههای آموزشی میباشد.
نشان داد که برخلاف صنایع برای کاربرد فلسفه TQM در برنامه ها و نهادهای آموزشی و بویژه ـآموزش عالی باید چارچوبی ویژه را ایجاد کرد. وی چارچوبی را برای این امر ارائه کرده که مبتنی بر فرایند ارزشیابی مداوم برنامههای آموزشی میباشد.
توسعه تعهد مدیریت، برنامهریزی برای خودارزیابی، تشکیل تیمهایی برای آموزش و انجام خودارزیابی، تعیین اقدامات اصلاحی، اجرای اقدامات اصلاحی و بازنگری.
یک مدل بینظیر، مانند EFQM میتوانند همه کارکنان را در اداره سازمان درگیر کنند و از این رو، نتیجه مناسبی را به دست آورند و به مراحل بعدی در فرایند بهبود دست یابند
در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوت معنیداری وجود داشت و به مدیران شرکت پیشنهاد میشود با توجه به کارامد بودن این مدل با بررسی مفاهیم و زیرمعیارهای مدل EFQM سعی در بهبود هر یک از معیارها در شرکت نمایند، زیرا جهت نیل به موفقیت و اجرایی نمودن طرحها پس از برنامهریزی و اجرای آن ها، بررسی و بازبینی مجدد کلید اصلی برای موفقیت خواهد بود. به دلیل اینکه این مدل وضعیت عملکرد سیستم را در دو بخش توانمندسازها و نتایج مشخص میسازد، این امکان را به سازمانها میدهد که با درک وضعیت، برای رسیدن به وضعیت بهتر و بهبود مستمر برنامهریزی نمایند.
در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوت معنیداری وجود داشت و به مدیران شرکت پیشنهاد میشود با توجه به کارامد بودن این مدل با بررسی مفاهیم و زیرمعیارهای مدل EFQM سعی در بهبود هر یک از معیارها در شرکت نمایند، زیرا جهت نیل به موفقیت و اجرایی نمودن طرحها پس از برنامهریزی و اجرای آن ها، بررسی و بازبینی مجدد کلید اصلی برای موفقیت خواهد بود. به دلیل اینکه این مدل وضعیت عملکرد سیستم را در دو بخش توانمندسازها و نتایج مشخص میسازد، این امکان را به سازمانها میدهد که با درک وضعیت، برای رسیدن به وضعیت بهتر و بهبود مستمر برنامهریزی نمایند.
به این نتیجه رسیدند که دیدگاه سیستماتیک قوی، توجه دقیق به رویکرد فرایندی سازمانی و نتیجهگرایی مدل EFQM برای سازمانهای ایرانی معمولا در حوزه های با مشکلات جدی روبرو است و باید قبل از اجرا در سازمانها به شیوه دقیقتر و منظمتر از قبل ارزیابی شود.
بین مؤلفه رهبری و تعالی سازمانی تفاوت معنیداری وجود دارد، همچنین نتایج نشان میدهد بین سایر مؤلفههای اعم از خطمشی و راهبرد، کارکنان، مشارکتها و منابع، فرایندها، نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج عملکردی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتایج نشان میدهد میانگین نمره تعالی سازمانی کل کارکنان ادارات تربیت بدنی استان لرستان بر اساس مدل EFQMبرابر با ۰۶/۵۵ است نتایج کلی تحقیق بیانگر آن است که شهرستان بروجرد از نظر ارزیابی تعالی سازمانی در بالاترین جایگاه و شهرستان کوهدشت در پایینترین جایگاه قرار دارد.
حکیمیفرد
۱۳۸۹
بررسی و ارزیابی عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان در تامین رضایت گروههای ذینفع مبتنی بر نظامهای تعالی و سرآمدی سازمان (EFQM)
میرسپاسی و همکاران
۱۳۸۹
طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با بهره گرفتن از تکنیک دلفی فازی
فخرالدینی و همکاران
۱۳۸۸
به کارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی در بیمارستانهای یزد
فخرالدینی و همکاران
۱۳۸۸
به کارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی در بیمارستانهای یزد
که سازمانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگریز از استقرار سیستمهای نوین مدیریتی هستند. رهبری سازمان، برنامهریزی استراتژیک ارتقا و رضایت کارکنان، استفاده بهینه از منابع و تدوین و به کارگیری فرایندها از جمله عواملی هستند که طراحی و استقرار برنامه های بهبود مرتبط با آن ها میتواند سازمانها را در جهت رشد و تکامل به پیش ببرد. بیشک تلاش برای حصول به نتایج و ارزیابی های دورهای و بازنگری در برنامه ها نیز برای دستیابی تعالی بسیار ضروری است. در این راستا فراهم کردن شرایط و امکانات لازم به منظور بهبود ابعاد فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده در این پژوهش، علاوه بر این که باعث ایجاد شرایط مطلوب برای سازمان و کارکنان میگردد، میتواند زمینههای لازم جهت رشد و تعالی سازمانی را نیز در بر گیرد.
ابزری و دلوی
۱۳۸۸
نیل به تعالی ( سرآمدی) از طریق تقویت فرهنگ سازمانی
مقایسه میان فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود و مطلوب از نظر از نظر کارکنان و مدیران انجام شد به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل اصلی، نیل به تعالی و موفقیت در جهت اثربخشی سازمانی را تسهیل میکند. در این راستا، به یک مدل بومی- کاربردی برای نیل به تعالی از طریق تقویت فرهنگ سازمانی میسر میگردد