درک مدیران ارشد شرکت در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.در مورد درک مدیران ارشد از این سیاست های تشویقی و میزان تأثیر واقعی این سیاست های تشویقی بر اتخاذ تصمیم در مورد بینالمللی سازی شرکت،تحقیق زیادی صورت نگرفته است. تحقیق در این حوزه اهمیت زیادی دارد چرا که اگر مدیران ارشد نسبت به مداخله دولت بدبین بوده یا از توانایی خود در مورد موفقیت در عرصه بینالمللی مطمئن نباشند، آنگاه لازم است این برنامه ها را طوری تغییر داد که نتیجه دلخواه بر روی مدیران را داشته باشد. بنابرین، از منظر سیاست گذاری، در صورت وجود فاکتورهای مختلف تأثیر گذار بر اتخاذ تصمیم در مورد بینالمللی سازی، لازم است این فاکتورها را شناخته و از آن ها استفاده بهینه نمایند.
-
- سوالات تحقیق
سوال اصلی:
عوامل تأثیرگذار بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کدامند؟
سوالات فرعی:
-
- عوامل رقابتی تأثیرگذار بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کدامند؟
-
- عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کدامند؟
-
عوامل نهادی تأثیرگذار بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کدامند؟
- اهداف تحقیق
-
- شناسایی و تعیین تأثیر عوامل رقابتی بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .
-
- شناسایی و تعیین تأثیر عوامل اقتصادی بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .
- شناسایی و تعیین تأثیر عوامل نهادی بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
-
- فرضیه های تحقیق
بر اساس سوالات تحقیق و با توجه به مدل مولینا فرضیه های تحقیق به صورت زیر مطرح شده اند:
-
- عوامل رقابتی بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معنا داری دارد.
-
- عوامل اقتصادی بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معنا داری دارد.
عوامل نهادی بر تصمیم به بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معنا داری دارد.
- مدل مفهومی تحقیق
مدل مفهومی تحقیق
متغییر وابسته متغییر مستقل
۱-مشتریان داخلی
۲-تامین کنندگان داخلی
۳-رقبای داخلی
۴-رقبای خارجی
عوامل مؤثر بر
تصمیم به بینالمللی سازی
محدودیت های اقتصادی
۱-شرکتهای در تماس با شرکت
۲-شرکتهای مشابه
۳-سیاستهای تشویقی دولت
شکل۱-۱:مدل مفهومی تحقیق
-
- قلمرو تحقیق
۱-۸-۱- قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو این تحقیق از نظر موضوعی در زمینه بازرگانی بین الملل و به طور خاص،شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم گیری بینالمللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران میباشد. این بررسی از دیدگاه مدیران ارشد شرکت های زیر مجموعه هلدینگ توکا فولاد انجام شده و از این طریق عوامل مؤثر بر تصمیم گیری بینالمللی سازی آن ها شناسایی شده است.
۱-۸-۲- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق، شرکت های هلدینگ پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران (شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد) که صادرات انجام داده یا میدهند و شرکت های زیر مجموعه که صادرات انجام نمی دهند میباشد. به طور کلی منظور شرکت هایی است که مدیران ارشد آن تمایل به بینالمللی سازی دارند .
۱-۸-۳- قلمرو زمانی تحقیق
از نظر زمانی این پژوهش در دوره زمانی بین مهر۱۳۹۱ تا بهمن۱۳۹۲ انجام می پذیرد.
-
- تعاریف عملیاتی واژه ها
تصمیم گیری[۱۰]: فرایند شناسایی، تعریف و تشخیص مسائل، یافتن شقوق گوناگون برای حل مسائل، ارزیابی راه حل های ارائه شده و انتخاب بهترین شق یا راه حل را گویند (ایران نژاد پاریزی و ساسان گوهر، ۱۳۷۵، ص ۱۷۱).در تحقیق فوق فرایند اصلی که رخ میدهد تصمیم گیری مدیران برای ورود به بازارهای جهانی است.
بینالمللی سازی[۱۱]: فرایند تطبیق عملیات شرکت ها شامل استراتژی، ساختار، منابع و غیره با محیط های بینالمللی میباشد، به عبارت ساده تر انتخاب یک شرکت برای توسعه فروش یا تولید به بازارهای خارجی را گویند (کالوف و بئامیش[۱۲]، ۱۹۹۵).
شرکت هلدینگ[۱۳]: طبق تعریف جانسون و شولز(۲۰۰۲)شرکت هلدینگ به شرکت های سرمایه گذاری اطلاق می شودکه در کسب و کارهای مختلف سرمایه گذاری کردهاست.از دیدگاه لینچ(۲۰۰۶) شرکت هلدینگ به شرکت هایی گفته می شود که مالکیت کسب و کارهای مختلف را به صورت اکثریت(حداقل۵۰%) در اختیار دارد.البته در برخی کسب و کارها ممکن است سهام اقلیت نیز داشته باشد.ساختار این شرکت ها از سال ۱۹۷۰ به بعد رایج تر شده است(لینچ۲۰۰۶ ۵۹۲).در این پژوهش شرکت هلدینگ جامعه آماری ما محسوب می شود.
عوامل رقابتی[۱۴]: عواملی است در محیط خارجی شرکت که متشکل از شرکت های دیگری است که برای پیروزی در بازار یکسان فعالیت میکنند (پورتر، ۱۹۸۰، ص ۲۹).عوامل رقابتی در این تحقیق بر اساس عوامل رقابتی مایکل پورتر در نظر گرفته شده که شامل مشتریان و تأمین کنندگان داخلی و رقبای محلی و خارجی میباشد. مشتریان داخلی[۱۵]، مشتریانی که سهم به سزایی در دستیابی شرکت به اهدافش (اهدافی از قبیل سودآوری، درآمدزایی، سهم بازار و غیره) دارا میباشند (برانت[۱۶]، ۲۰۰۱، ص ۱۷۸). سوالات ۱،۵،۱۱،۱۴،۲۸ برای سنجش این عامل رقابتی در نظر گرفته شده است.تأمین کنندگان داخلی[۱۷]، شرکت هایی که مواد، اجزاء، کالا و یا خدمات اصلی مورد نیاز شرکتهای دیگر را تأمین میکنند (مائونو[۱۸]، ۲۰۰۳، ص ۲۰۷).سوالات ۲،۶،۹،۱۵،۲۹ برای سنجش این عامل رقابتی در نظر گرفته شده است.برای سنجش تاثیر رقبای محلی سوالات۳،۷،۱۰،۱۳،۳۰ در نظر گرفته شده و برای رقبای خارجی سوالات ۴،۸،۱۲،۱۶ را در نظر گرفته ایم.
عوامل نهادی[۱۹]: در نگاه نهادی، محیط، به عنوان بستری تصور می شود که دیدگاه کم و بیش مشترکی از
آنچه سازمان ها باید به آن شباهت داشته باشند و چگونه باید رفتار کنند ارائه میدهد یا به عبارت دیگر محیطی که در آن استانداردهای اجتماعی تعیین می شود، که از طریق آن سازمان ها مناسب تلقی می شوندو به تبع آن مشروعیت اجتماعی لازم برای ادامه استفاده از منابع (خصوصاًً سرمایه یا حمایت عمومی) را تضمین میکنند (هچ[۲۰]، ۱۳۸۵، ص ۱۴۲).