جدول۴- ۲- شاخصهای آماری دموگرافیک در افراد مورد پژوهش
متغیر
گروه آزمون
گروه کنترل
p-value
میانگین
انحراف معیار
میانگین
انحراف معیار
سن
۰۰/۳۱
۰۵/۳
۸۶/۲۹
۷۷/۲
۳/۰
سن همسر
۵۳/۳۵
۱۷/۵
۴۰/۳۳
۷۷/۳
۲/۰
سن ازدواج
۴۶/۲۳
۶۶/۳
۴۰/۲۴
۱۱/۴
۵/۰
مدت ازدواج
۲۳/۸
۴۹/۴
۵۳/۵
۹۷/۳
۱/۰
سن قاعدگی
۷۶/۱۲
۴۲/۱
۰۶/۱۳
۹۶/۰
۴/۰
دوران نامزدی
۵۳/۶
۳۷/۶
۲۶/۸
۸۶/۴
۴/۰
در این مطالعه، بین دو گروه آزمون و کنترل از لحاظ میانگین های سن همسر، تحصیلات همسر، سن ازدواج، مدت ازدواج و سن قاعدگی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت.
تقریباً اکثریت نمونه های مورد پژوهش در گروههای آزمون و کنترل از نظر شغلی شاغل بودند که به ترتیب۸۳/۵۳% و ۶۰% را شامل می شدند.
همچنین بیشتر از نیمی از افراد در هر دو گروه آزمون و کنترل به ترتیب ۵/۵۵ درصد و ۳/۵۳% از نحوه ی نزدیکی قبل از ازدواج مطلع بودند و منبع اطلاعاتی اکثریت آن ها (۷/۶۸%)، دیگران و مابقی ۲/۳۱% درصد مشاهده فیلم بوده است.
در ضمن ۱۰۰% افراد شرکت کننده در این پژوهش معتقد بودند که وجود دوران نامزدی و عقد در ایجاد رابطه ی بهتر جنسی بعد از ازدواج بسیار کمک کننده است.
جدول۴- ۳- توزیع فراوانی مطلق و نسبی سطح تحصیلات در افراد مورد پژوهش P=0/2
فراوانی
تحصیلات
گروه آزمون
گروه کنترل
جمع
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
دیپلم
۵
۴۶/۳۸
۸
۳۳/۵۳
۱۳
۴۲/۴۶
لیسانس
۵
۴۶/۳۸
۷
۶۷/۴۶
۱۲
۸۶/۴۲
فوق لیسانس و بالاتر
۳
۰۷/۲۳
۰
۰
۳
۷۱/۱۰
جدول فوق فراوانی مطلق و نسبی سطح تحصیلات در افراد مورد پژوهش را نشان میدهد همچنین میانگین تحصیلات در گروه آزمون و کنترل به ترتیب ۹۲/۱۴ و ۸۶/۱۳ بوده که بر اساس معیارهای ورود به تحقیق حداقل تحصیلات دیپلم معادل ۱۲ سال در نظر گرفته شده بود و در اینجا نیز بین دو گروه تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت.
جدول۴- ۴- توزیع فراوانی مطلق و نسبی سطح تحصیلات همسر در افراد مورد پژوهش
فراوانی
تحصیلات
گروه آزمون
گروه کنترل
جمع
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
دیپلم
۴
۷۷/۳۰
۴
۶۷/۲۶
۸
۵۷/۲۸
لیسانس
۶
۱۵/۴۶
۹
۶۰
۱۵
۵۷/۵۸
فوق لیسانس و بالاتر
۳
۰۸/۲۳
۲
۳۳/۱۳
۵
۸۶/۱۷
جدول شماره ۴-۴، فراوانی مطلق و نسبی سطح تحصیلات همسر در افراد هر دو گروه را نشان میدهد. آزمون آماری نشان داد که از لحاظ سطح تحصیلات همسر بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری وجود نداشت.
جدول ۴-۵- توزیع فراوانی مطلق و نسبی تعداد فرزندان در افراد مورد پژوهش p=0/61
فراوانی
تعداد فرزندان
گروه آزمون
گروه کنترل
جمع
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
هیچ
۳
۰۸/۲۳
۵
۳۳/۳۳
۸
۵۷/۲۸
۱ نفر
۷
۸۵/.۵۲
۷
۶۷/۴۶
۱۴
۵۰
۲ نفر
۳
۰۸/۲۳
۳
۲۰
۶
۴۳/۲۱
جمع
۱۳
۴۰/۴۶
۱۵
۵۷/۵۳
۲۸
۱۰۰
بر طبق یافته های جدول فوق اکثریت افراد مورد پژوهش کمتر از دو فرزند داشتند که به ترتیب دو گروه آزمون و کنترل ۹/۷۶% و ۸۰% بوده است.
جدول-۴-۶- توزیع فراوانی مطلق و نسبی شغل افراد مورد پژوهش
فراوانی
شغل
گروه آزمون
گروه کنترل
جمع
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
خانه دار
۶
۱۵/۴۶
۶
۴۰
۱۲
۸۶/۴۲
خانه دار
۶
۱۵/۴۶
۶
۴۰
۱۲
۸۶/۴۲
شاغل
۷
۸۴/۵۳
۹
۶۰
۱۶
۱۴/۵۷
بر طبق آمار منتشر شده در بهمن ماه۱۳۸۷ خط فقر برای خانواده های ۴ نفری ۷۸۰ هزار تومان در ماه اعلام شد، که برابر با نفری ۱۹۵ هزار تومان میباشد. در این مطالعه درآمد ماهیانه برای هر نفر زیر ۱۹۵ هزار تومان ضعیف، بین ۱۹۵ تا ۳۰۰ هزار تومان متوسط و بالاتر از آن خوب در نظر گرفته شد.
جدول۴-۷- توزیع فراوانی مطلق و نسبی وضعیت اقتصادی در افراد مورد پژوهش
فراوانی
وضعیت اقتصادی
گروه آزمون
گروه کنترل
جمع
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
ضعیف
۱
۶۹/۷
۲
۳۳/۱۳
۳
۷۱/۱۰
متوسط
۹
۲۳/۶۹
۸
۳۳/۵۳
۱۷
۷۱/۶۰
خوب
۳
۰۷/۲۳
۵
۳۳/۳۳
۸
۵۸/۲۸
P=/32
جدول ۴-۸- توزیع فراوانی مطلق و نسبی اطلاع از نحوه نزدیکی قبل از ازدواج p=0/97
فراوانی
اطلاع
گروه آزمون
کنترل
مطلق
نسبی
مطلق
نسبی
بلی
۷
۸۵/۵۳
۸
۳۳/۵۳
خیر
۶
۱۵/۴۶
۷
۶۶/۴۶
۴-۲- داده های مربوط به مداخله شناختی
همان گونه که قبلاً ذکر گردید، در این مطالعه از عواملی شامل آگاهی، نگرش و اعتماد به نفس جنسی در برنامه ریزی آموزشی استفاده گردیده است.
فرضیه اول پژوهش: نمرات دانش جنسی زنان بعد از مداخله آموزشی شناختی- رفتاری در گروههای آزمون و کنترل تفاوت دارد.
بر اساس آزمون تی مستقل ، میانگین آگاهی افراد از روابط جنسی در دو گروه آزمون و کنترل به ترتیب ۴۶/۹ و ۸۶/۱۱ در قبل از مداخله بوده است( جدول ۴-۹) که در گروه کنترل به طور معناداری بیشتر از گروه آزمایشی بوده است (۰۰۲/۰= p) اما پس از مداخله، با میانگین ۸۴/۱۳ و ۲۶/۱۲ به ترتیب در گروه آزمون و کنترل افزایش معناداری در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید (۰۰۰۱/۰= p).
فرضیه دوم پژوهش: نمرات نگرش جنسی زنان بعد از مداخله آموزشی شناختی- رفتاری در گروه آزمون و کنترل تفاوت دارد.