یافته های اصلی تحقیق
-
- با توجه به اینکه ۸۰% معلمان اعتقاد داشتند تدریس توام با بهره گرفتن از مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان مؤثر است. با این حال ۷۴% آن ها با توجه به محدودیت زمانی در مدارس چند شیفته استفاده از آن را در تدریس خود وقت گیری میدانستند.
-
- ۶۰% معلمان این تحقیق علاقه مند به استفاده از مواد کمک آموزشی در تدریس بودند با ذکر این نکته که ۷۴% آن ها پیشنهاد کرده بودند آموزش ضمن خدمت جهت آشنایی تمام معلمان با تکنولوژی آموزشی و استفاده بهینه از آن کلاسهایی را در نظر گرفته و تشکیل میدهد.
-
- ۵۴% از معلمان با این نظر که تهیه مواد کمک آموزشی از طرف معلم مشکل است مخالف بودند و ۷۰% آنان عدم استفاده از مواد کمک آموزشی را ناشی از کمبود امکانات مدرسه میدانستند.
-
- ۷۰% پرسش شوندگان با این نظر که مواد کمک آموزشی موجبات حواس پرتی دانش آموزان را فراهم میسازد مخالف بودند در حالی که ۵۵% آن ها معتقد بودند که استفاده از مواد کمک آموزشی موجبات شلوغی کلاس را فراهم نمی کند.
- همچنین یکی از پیشنهادات این همکاران در زمینه بالا بردن سطح کیفیت مواد کمک آموزشی بود یعنی به گونه ای که دانش آموزان همراه خود معلم با وسایل آزمایش و مواد کمک آموزشی درگیر شوند و خود دست به آزمایش و خطا بزنند.
آنچه از این یافته ها می توان استنباط کرد این است که : معلمین اعتقاد به استفاده از مواد کمک آموزشی در تدریس را دارند اما در این راستا عدم آشنایی معلمان با نحوه استفاده از این مواد و اضطراب از اینکه نتوانند به طور مطلوب از این وسایل استفاده کنند و نتیجه بگیرند موجب شده که از این مواد در امر تدریس استفاده نکنند.
هر سه فرضیه در سطح ۱% و ۰۵% به اثبات رسیدند یعنی با درجه اطمینان ۹۵% و ۹۹% این فرضیهها محتمل هستند.
۷-۲- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی پسرانه منطقه ۱۷ تهران
- پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی در رشته آموزش ابتدایی
موضوع : بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و مقایسه نظر معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه ۱۷ تهران .
استاد راهنما : دکتر امان الله قرائی مقدم
محقق : عبدالرسول عباسی کوپایی
سال اجرا : دی ماه ۷۳
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان تهران – شهید مدنی
بیان مسئله : میدانیم هدف نهایی آموزش و پرورش به دست آوردن مقداری اطلاعات حفظ شده نیست بلکه هدف اصلی تربیت فردی است که به علت این آموزش در او تغییری حاصل شود پیشرفت تحصیلی زمانی حاصل می شود که یادگیری به طور عمیق در فرد ایجاد شود و او بتواند برای مدت طولانی مطالب آموخته شده را مجددا یادآوری کند. بنابرین حفظ کردن مطالب یک روش صحیح یادگیری به حساب نمی آید بلکه تجربه را باید به عنوان یادگیری مورد توجه قرار داد. در اینجا است که نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی مشخص می شود. یادگیری یک امر حسی است ضمن اینکه یک امر فکری نیز به شمار میآید.
ارتباط در کلاس یک نوع همبستگی دو جانبه است که بین معلم و شاگرد ایجاد می شود. این همبستگی زمانی برقرار میگردد که آنان به طور مؤثر با یکدیگر فعالیت کنند و منظور یکدیگر را بفهمند. وسایل کمک آموزشی میتوانند حواس شاگردان را به کار گیرند زیرا شاگردان فرصت انجام تجربیات مختلف را به دست خواهند آورد یعنی شاگردان وقتی مطالب را ببینند بشنوند لمس کنند بنویسند بسازند و آزمایش کنند آموزشی به دست خواهد آمد که منجر به یادگیری دائمی و پیشرفت تحصیلی مطلوب خواهد شد و چون حواس یادگیرنده به نحو احسن به کار گرفته شده است و خود او در امور زندگی و آموزندگی نقش فعال داشته است اثر یادگیری بر روی حواس او پا برجاست در این صورت می توان گفت دانش آموز در تحصیل خود پیشرفت داشته است. لذا برای اینکه بدانیم کاربرد وسایل آموزشی چه تاثیری در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و میزان آن را از دیدگاه معلمان و دانش آموزان مورد نقد و بررسی قرار دهیم به دنبال پاسخ سوالات زیر می باشیم :
-
- چه تعدادی از معلمان و دانش آموزان کاربرد وسایل کمک آموزشی را در زمینه هر یک از دروس موثریا بی تاثیر می دانند ؟
-
- چه تعداد از معلمان و دانش آموزان وجود کلاس مخصوص آزمایشگاه را در یادگیری مؤثر یا بی تاثیر می دانند ؟
-
- چه تعدادی از معلمان و دانش آموزان در مورد تهیه وسایل کمک آموزشی توسط دانش آموزان و معلمان از درجات خیلی زیاد و زیاد یا متوسط و کم استفاده کردهاند ؟
-
- چه تعدادی از معلمان و دانش آموزان در مورد تازگی وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان و جلب توجه آن ها به درس درجات فوق را بر گزیده اند ؟
-
- به نظر دانش آموزان تا چه میزانی نحوه کار کردن با وسایل کمک آموزشی را می دانند ؟
-
- به نظر دانش آموزان و معلمان آیا فرصت مناسب جهت استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط دانش آموزان وجود دارد یا خیر ؟
-
- آیا دانش آموزان به طور انفرادی و مستقل با وسایل کمک آموزشی میتوانند کار کنند یا خیر ؟
-
- چه تعدادی از معلمان و دانش آموزان استفاده از وسایل صوتی و تصویری را در تدریس مؤثر یا بی اثر می دانند ؟
- به نظر معلمان و دانش آموزان گردش علمی به چه میزان در یادگیری میتواند تاثیر داشته باشد ؟
هدفهای تحقیق
در سالهای اخیر به کاربرد وسایل کمک آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی به خصوص در دوره ابتدایی تأکید شده است و درباره فواید آن مطالب متعددی در مجلات رشد تکنولوژی مجلات رشد معلم و کتب دانشگاهی گفته شده است . زیرا شاگردان مدرسه نیازمندند که بیشتر و بهتر درباره محیط خود بیاموزند چون آموختن از طریق تجربه امکان پذیر است و در مواردی که برخورد مستقیم شاگرد با شیء وجود ندارد تدریس پیچیده تر می شود و هر اندازه شاگردان تجارب بیشتر به دست بیاورند بهتر و با موقعیت بیشتر قادر خواهند بود ادراکات خود را افزایش دهند. بدین منظور میخواهیم دریابیم که به چه میزان وسایل کمک آموزشی در مدرسه وجود دارد ؟ و تا چه اندازه ای از وسایل موجود در مدرسه استفاده می شود ؟ و استفاده از وسایل کمک آموزشی تا چه حدی در پیشبرد اهداف تدریس مؤثر است ؟
با توجه به اینکه آموزش و پرورش در سراسر ایران به طور گسترده میباشد و تحقیق در این زمینه احتیاج به هزینه زیاد و زمان طولانی دارد لذا ما نمونه کوچکی از این جامعه بزرگ یعنی تعدادی از دانش آموزان و معلمان ابتدایی منطقه ۱۷ تهران را انتخاب کرده ایم تا بتوانیم با راهنمایی استاد گرامی سریعتر و با هزینه کمتر به نتیجه برسیم .
فرضیه های تحقیق
-
- وسایل کمک آموزشی مورد نیاز در مدرسه نیست .
-
- از وسایل موجود در مدرسه استفاده کافی نمی شود.
-
- استفاده از وسایل کمک آموزشی به میزان زیادی در یادگیری تاثیر دارد.
-
- کلاس مخصوص آزمایشگاه در یادگیری مؤثر است.
-
- دانش آموزان در تهیه وسایل کمک آموزشی دخالت زیادی ندارند.
-
- معلمان در تهیه وسایل کمک آموزشی دخالت زیاد ندارند.