در این فصل اطلاعات روششناسی مربوط به تحقیق آورده شده است. پس از شرح روش تحقیق به بررسی اطلاعات درباره جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، ابزار گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی آن و روش تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته خواهد شد.
۳-۲- روششناسی تحقیق
انسان برای رسیدن به مقصود و حل مشکلات راه حل های مختلفی را تجربه میکند و مناسبترین راه و روش را انتخاب میکند. روش عبارت از به کارگیری راه خاصی است که اطلاعات مناسب بیشتری را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم میکند. روش تحقیق علمی یا روش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن وضعیت یا موقعیت نامعین است. منظور از روش تحقیق این است که مشخص شود چه نوع روشی برای بررسی موضوع لازم است که این امر بستگی به اهداف و ماهیت پژوهش و امکانات اجرای آن دارد. براساس هدف، تحقیقات علمی را به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم میکنند که در این پژوهش چون به دنبال بهبود و ارائه راهکار میباشیم روش پژوهش ما کاربردی میباشد. تحقیقات کاربردی برای بهبود و بهینهسازی ابزارها، روشها و اشیا و الگوها مورد استفاده تحقیقات علمی قرار میگیرد.
هدف از تحقیق حاضر توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. این پژوهش به قصد کاربرد نتایج یافتههایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان انجام میشود و تلاش برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل علمی است که در دنیای واقعی وجود دارد. بنابرین، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود و چون به صورت پژوهشی از پرسشنامه برای جمع آوری داده های آن استفاده شده و محقق عملاً در جریان تحقیق درگیر شده است؛ تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، از نوع تحقیقات میدانی و توصیفی به شمار میرود.
۳-۳- فرایند تحقیق
۳-۳-۱- جامعه آماری مورد مطالعه:
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهای اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد( سکاران، ۱۳۸۲، ص ۲۹۴)
جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از همه دانشجویان دانشگاه ایلام که بر اساس آمار سال ۱۳۹۲، ۶۰۰۰ دانشجو برآورده شده است.
۳-۳- ۲- نمونه آماری
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانهها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب می شود. به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد. و در این تحقیق آن را با N نشان می دهند(خاکی، ۱۳۷۸، ص ۲۷۳).
۳-۳- ۳- روش نمونه گیری
هدف همه نمونهبرداریها در پژوهشهای علمی تهیه بیانیههای دقیق و با معنا درباره یک گروه بر پایه مطالعه زیرمجموعهای از آن گروه است. این گروه ممکن است مجموعه ای از افراد یا چیزها باشد. نمونهبرداری موجب تسهیل و تسریع کار پژوهش، صرفهجویی در وقت، هزینه و نیروی فروش می شود(همان، ص۲۷۱). در این تحقیق، جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است.
۳-۳- ۴- روش تعیین حجم نمونه
با توجه به محدود بودن جامعه، برای تعیین حجم نمونه مورد نظر از جدول مورگان استفاده شده است و نمونه تحقیق ۳۶۰ نفر میباشد.
۳-۴- منابع و روشهای گردآوری اطلاعات
در این تحقیق با توجه به اینکه در بخش بررسی ادبیات تحقیق به منابع دست دوم و در بخش اصلی تحقیق به منابع دست اول از داده ها احتیاج داشتهایم، از دو روش کتابخانه ای و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۴-۱ -مطالعات کتابخانه ای:
در تحقیق حاضر جهت گردآوری مبانی نظری و مروری بر ادبیات تحقیق از مقالات، کتب، طرحهای پژوهشی فارسی مرتبط با موضوع بازاریابی و عوامل مؤثر بر انتخاب دانشگاه استفاده شده و سپس با توجه به منابع موجود و جستجو در بانکهای اطلاعاتی اینترنتی همچون ساینس دایرکت و مگ ایران مقالات و آثار علمی انگلیسی مرتبط را یافته و به کار گرفته شد.
۳-۴-۲-مطالعات میدانی :
در این تحقیق برای جمع آوری و تکمیل اطلاعات مربوط به پاسخگویی به سؤالات پژوهش، از روش توزیع پرسشنامه استفاده گردید.
۳-۵- تحلیل پرسشنامه
پرسشنامه مجموعه سؤالات از قبل تدوین شده است. پاسخدهندگان، پاسخهای خود را درون دامنهای از گزینههای معین شده انتخاب میکنند. وقتی محققان واقعاً میدانند که به چه اطلاعاتی نیاز دارند و از نحوه سنجش متغیرهای مورد نیازش نیز اطلاع دارند؛ آنگاه پرسشنامه ابزار کارآمد و مفیدی برای جمع آوری داده ها محسوب میشود. هر چه قدر هم محتوای یک پرسشنامه بسته، خوب باشد؛ ولی اگر گزینههای پاسخ کافی نباشد، ارزش پاسخهای ارائه شده پایین خواهد بود.
همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، ابزار این تحقیق پرسشنامه بوده است. در این پایاننامه از طیف لیکرت استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش حاضر شامل دو قسمت سؤالات عمومی و تخصصی است.
-
- سؤالات عمومی: در سؤالات عمومی سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیتشناختی در رابطه با پاسخدهندگان جمع آوری گردد. این بخش شامل ۶ سؤال است.
- سؤالات تخصصی: این بخش شامل ۵۶ سؤال است. قیمت ۶، فرایند ۶، مکان ۶، افراد۷ ، شواهد فیزیکی ۸ ، ترفیع ۱۱ و محصول با ۱۲ سؤال سنجیده شده است.
جدول ۳-۱- منابع مورد استفاده جهت اندازهگیری سازههای مدل
سازه
قیمت
فرایند
مکان
افراد
شواهد فیزیکی
ترفیع
محصول
تعداد سؤال
۶
۶
۶
۷
۸
۱۱
۱۲
منبع
مقیمی(۱۳۹۰)
پیردادیان(۱۳۹۰)
دیوانگاهی(۱۳۸۷)
فرخ نژاد(۱۳۹۰)
پژوهان(۱۳۸۷)
دیوانگاهی(۱۳۸۷)
دیوانگاهی(۱۳۸۷)
۳-۶- قابلیت اعتماد یا پایایی[۱۴۲] پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است که عمدتاًً به دقت نتایج حاصل از آن اشاره میکند. به بیان دیگر، پایایی به دقت، اعتمادپذیری، ثبات یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره میکند. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. هر چه این مقدار به ۱ نزدیکتر باشد، پایایی سازگاری درونی بیشتر است (داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۷) و نتایج آن را میتوان به صورت زیر تفسیر نمود.
جدول ۳-۲ – دامنه پایایی
ناپایایی
پایایی کم
پایایی متوسط
پایایی زیاد
پایایی کامل
۰= α
۴۵/۰=α
۷۰/۰=α
۹۵/۰< α
۱= α