-
- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در انجام این پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده خواهد شد که در ادامه به تفصیل تشریح میشود. پس از جمع آوری اطلاعات، نخستین گام محاسبه آمارههای توصیفی از متغیرهای مورد استفاده است. این آمارهها شامل میانگین، میانه، انحراف استاندارد و سایر اطلاعات مورد استفاده است. پس از بررسی آمارههای توصیفی، فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از روشهای آمار استنباطی که در ادامه به این روشها اشاره میشود، مورد آزمون قرار خواهند گرفت. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا با بهره گرفتن از نرمافزار ۲۰۰۷ Excel-متغیرهای پژوهش از روی داده های خام آماده و سپس با بهره گرفتن از نرمافزار۲۰ -SPSS تجزیه و تحلیل نهایی انجام می شود.
-
- تعریف واژه های کلیدی
گروه های تجاری: مجموعه ای از شرکتهای قانونی مستقل که به طور کامل و یا تا حدی تحت مالکیت یک شخص یا یک گروه باشد (پورحیدری و دلدار، ۱۳۹۱).
ساختار مالکیت: منظور از ساختار مالکیت، مشخص کردن بافت و ترکیب سهامداران یک شرکت و بعضاً مالک عمده نهایی سهام آن شرکت است. بسیاری از پژوهشگران اقتصادی عقیده دارند که هر یک از انواع مالکیت نیز می تواند بر عملکرد شرکتها تاثیرگذار باشد. لذا، روشهای کنترل عملکرد مدیران و عوامل مؤثر بر عملکرد آن ها و همچنین شیوه اندازه گیری تأثیر هر یک از انواع مالکیت بر عملکرد شرکتها، از جمله مسائلی است که طرف توجه و علاقه سهامداران، مدیران و پژوهشگران است (اعتمادی، ۱۳۸۸).
هزینه بدهی: بخشی از هزینه سرمایه است که بابت تأمین وجوهی که از خارج شرکت تأمین شده پرداخت می شود. این هزینه در واقع شامل بهرهای است که برای بدهیهای بهرهدار مثل وامهای کوتاهمدت و بلند مدت پرداخت میشود. در مورد شرکتهایی که اوراق مشارکت نیز منتشر میکنند، هزینه اوراق مشارکت نیز به آن اضافه می شود. با توجه به تعدد وامهای دریافتی توسط شرکتها، میتوان یک میانگین را بهعنوان هزینه بهره و بدهی آنها در نظر گرفت (قدیری و همکاران، ۱۳۹۱).
-
- ساختار کلی پژوهش
در این فصل کلیاتی درباره پژوهش شامل مقدمه، مسأله پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، فرضیههای پژوهش و روش انجام پژوهش بیان شد. در بخش مربوط به روش انجام پژوهش، متغیرهای پژوهش، جامعه پژوهش، محدوده زمانی، روش گردآوری داده ها و روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح شد. در ادامه به تعریف واژه های کلیدی مورد استفاده در این پژوهش پرداخته شد.
بهمنظور انعکاس چارچوب پژوهش حاضر، در این بخش، مختصری از مطالب عنوان شده در هر یک از فصول آتی مطرح می شود:
موضوع فصل دوم، بیان مبانی نظری پژوهش و بررسی پژوهشهای گذشته است. در ابتدا مفهوم گروه تجاری شرکتها تشریح شده است. در ادامه، مفاهیم ساختار مالکیت و هزینه بدهی بیان می شود. در نهایت، در بخش آخر فصل نیز، خلاصهای از پژوهشهای انجام شده در این زمینه ارائه می شود.
در فصل سوم، روش پژوهش شامل فرضیههای پژوهش، تعریف متغیرهای مستقل، وابسته و کنترلی و نحوه محاسبه آنها، جامعه و نمونه آماری، روش جمع آوری اطلاعات و روش آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بیان میشود.
موضوع فصل چهارم تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش و تفسیر نتایج حاصل با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ است.
در فصل پنجم، پس از ارائه نتایج پژوهش، محدودیتهای پژوهش بیان شده و در نهایت، پیشنهادهای پژوهش بیان میشود.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱- مقدمه
در فصل قبل مطالبی پیرامون پژوهش از قبیل تشریح و بیان موضوع پژوهش، اهمیت و اهداف پژوهش، ضرورت انجام پژوهش و روش پژوهش بیان شد. در این فصل ابتدا به تشریح گروه های تجاری، ساختار مالکیت و هزینه بدهی پرداخته می شود. در بخش آخر فصل نیز خلاصهای از پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه ارائه خواهد شد.
-
- مبانی نظری پژوهش
۲-۲-۱- گروه های تجاری
در بسیاری از اقتصادهای نوظهور و همچنین اقتصادهای توسعه یافته، گروه های تجاری نقش مهمی را بازی میکنند. گروه های تجاری، یک گروه از شرکتها است که در بازارهای مختلف تحت یک کنترل مشترک مالی یا اداری به کارهای تجاری مشغول هستند و اعضای آن ها توسط روابط بین قومی، شخصی و یا در زمینه های تجاری به هم میپیوندند (لف[۲۲]، ۱۹۸۷). عضویت در گروه های تجاری پیامدهای مثبت متعددی دارد. ساختار حاکمیت گروه های تجاری، مشکلات نمایندگی را با کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، کاهش و تا حدی برطرف می کند و نظارت را در سراسر رده های مدیریت ارشد فراهم می کند (هوشی و همکاران[۲۳]، ۱۹۹۱ و کاپلن[۲۴]، ۱۹۹۴). در حقیقت نگهداری سهام به صورت متقابل بین شرکتهای عضو گروه باعث تقویت نظارت متقابل و به اشتراکگذاری اطلاعات میان اعضای گروه و همچنین، باعث انعطافپذیری بیشتر در تصمیم گیری می شود (گیلسون[۲۵] و رو[۲۶]، ۱۹۹۳).
بنابرین، امروزه گروه های تجاری نقش برجستهای در بازارهای مالی ایفا میکنند. شرکتهای عضو گروه های تجاری علاوه بر استفاده از منابع و قابلیت شرکتهای خود، این ویژگی متمایز را هم دارند که می توانند از تکنولوژی، سرمایه، منابع انسانی، تولیدات و خدمات سایر شرکتهای عضو استفاده کنند (خدامیپور و حبیبی، ۱۳۹۲). بر همین مبنا است که چاری (۲۰۱۳) اینگونه عنوان می کند که کشورهای در حال توسعه توسعه گروه های تجاری یکی عوامل پیشرفت این نوع کشورها است. زیرا، گروه های موجب تسهیل سرمایه گذاری خارجی میشوند. از سوی دیگر، در گروه های تجاری، نقش ساختار مالکیت بسیار محسوس است. زیرا، در این نوع شرکتها سهامدران شرکتها هستند که طرح پاداش یه مدیران شرکتها را اجرا میکنند. بهعبارت دیگر، این ساختار مالکیت است که در مورد عملکرد مدیران و اعطای پاداش به آنان تصمیم میگیرد (کلادیرا و فوستر، ۲۰۱۴).
۲-۲-۱-۱- تعریف گروه های تجاری
نویسندگان زیادی برای تعریف مفهوم گروه های تجاری تلاش کرده اند. به دلیل ماهیت ناهمگن گروه های تجاری، در حال حاضر تعاریف بسیار کلی توسط نویسندگان ارائه شده است. گوانوتر[۲۷] (۱۹۹۷) اینگونه اظهار می کند که گروه های تجاری مجموعه ای از شرکتهای مؤظف و مقید به باهم بودن از طریق راههای رسمی یا غیر رسمی است. به اعتقاد لف[۲۸] (۱۹۷۸) گروه های تجاری، مجموعه ای به هم پیوسته از شرکتهایی است که در بازارهای مختلف تحت کنترل مشترک مالی یا اداری به کارهای تجاری مشغول هستند و اعضای آن بهواسطه روابط بین شخصی، قومی و یا پیش زمینه های تجاری به هم میپیوندند. گروه تجاری به مجموعه ای از شرکتهای قانونی اطلاق می شود که دارای شخصیت حقوقی مستقل اما دارای شخصیت گزارشگری واحد میباشند و در بازارهای مختلف فعالیت کرده و از نظر مالی تحت کنترل مشترک اداره می شود.