-
- محصور نمودن رفتارهای پرخاشگرانه در حد و مرزهای اجتماعی قابل قبول .
-
- ایجاد رابطه دوستانه با همسر و خانواده.
-
- بررسی معنا و مفهوم بحران و خلاء وجودی و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد آن .
-
- خودشناسی با توجه به نیازها , انگیزه ها و توانائیها و تفاوتهای فردی .
-
- باور و پذیرش خویشتن , شناخت ویژگیهای خویشتن و نقش خویشتن در سلامت روان .
-
- شناخت هدفها در زندگی و بررسی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت , بررسی راه های رسیدن به هدف
-
- بررسی نظام ارزشها در زندگی زناشویی و بررسی تاثیر ارزشهای معنوی بر زندگی .
- لزوم داشتن روابط سالم با همسر و اعضای خانواده به عنوان یک نیاز اجتماعی و تاثیر آن بر موفقیت ها و معنادار شدن زندگی .
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده می شود که در سطح آمار توصیفی ( محاسبه ی فراوانی ، درصد ، میانگین ، انحراف استاندارد ) و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای T-test و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است .
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در این فصل با بهره گرفتن از روش های آماری مناسب داده ها جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند یافته های پژوهش در دو قسمت آمار توصیفی و آمار استنباطی ارائه میشوند. در سطح آمار توصیفی شاخص های آماری، میانگین، واریانس ، انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون T-test و کوواریانس استفاده شده است .
در اینجا قبل از پرداختن به فرضیه های تحقیق ،اطلاعات به صورت توصیفی در قالب جدول و نمودار ارائه می شود.
۴-۲- یافته های توصیفی
جدول ۴ – ۱: توزیع فراوانی به تفکیک جنسیت در گروه آزمایش و کنترل
درصد
۵۲٫۶%
۵۰%
۱۰۰٫۰%
جدول فوق توزیع فراوانی درصد آزمودنی ها را در دو گروه آزمایش و کنترل به تفکیک جنسیت نشان میدهد. مطابق جدول توزیع زنان و مردان در دو گروه مساوی است.
نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی درصد آزمودنی ها در دو گروه آزمایش و کنترل به تفکیک جنسیت
نمودار فوق توزیع فراوانی درصد آزمودنی ها را در دو گروه آزمایش و کنترل به تفکیک جنسیت نشان میدهد. مطابق نمودار توزیع زنان و مردان در دو گروه مساوی است.
جدول ۴ – ۲: میانگین نمرات رضایت زناشویی در پیش آزمون
کل
۶۰
۱۲۴٫۸۵
۲۳٫۴۹۵
جدول فوق میانگین رضایت در پیش آزمون را در دو گروه آزمابش و کنترل و به تفکیک جنسیت نشان میدهد.
نمودار ۴-۳: میانگین رضایت زناشویی در پیش آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل و به تفکیک جنسیت
نمودار فوق میانگین رضایت در پیش آزمون را در دو گروه آزمابش و کنترل و به تفکیک جنسیت نشان میدهد.
جدول ۴ – ۳: میانگین نمرات رضایت زناشویی در پس آزمون
کل
۶۰
۲۲٫۳۰۰
۱۳۲٫۸۰
جدول فوق میانگین رضایت در پس آزمون را در دو گروه آزمابش و کنترل و به تفکیک جنسیت نشان میدهد.
نمودار ۴-۴: میانگین رضایت زناشویی در پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل و به تفکیک جنسیت
نمودار فوق میانگین رضایت در پس آزمون را در دو گروه آزمابش و کنترل و به تفکیک جنسیت نشان میدهد.
۴-۳- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها
فرضیه ۱: آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری بر رضایت مندی زناشویی تاثیر معنادار دارد.
برای آزمون این فرضیه از تحلیل کوواریانس استفاده شده است.
کل تصحیح شده
۲۹۳۳۹٫۶۰۰
۵۹
نتیجه این تحلیل در ردیف مربوط به گروه است. سطح معنی داری مربوط به گروه (۰٫۰۰۸) از مقدار خطاپذیری ۰٫۰۱ کوچکتر به دست آمده است، در نتیجه تفاوت رضایت زناشویی در پس آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون (با درنظر گرفتن اثر متغیر همراه: رضایت در پیش آزمون) در سطح ۰٫۰۱ معنی دار است. به عبارت دیگر آموزش خانواده به صورت معنی داری موجب افزایش رضایت زناشویی شده است.