کلیات تحقیق
مقدمه
در طول پنجاه سال اخیر، در جامعه جهانی دیدگاهی نسبت به آموزش و پرورش به وجود آمده است که گزارش اخیر شورای بینالمللی آموزش و پرورش برای قرن بیست و یکم (دلورس[۱]، ۱۹۹۶) آن را ” آرمانی ضروری” تلقی می کند. این گزارش با قاطعیت ادعا می کند که آموزش و پرورش تنها یک سازوکار برای اکتساب دامنه محدودی از مهارت های پایه نیست، بلکه عاملی ارزشمند برای توسعه اجتماعی و فردی است. دارایی بیمانندی است برای تلاش (نوع بشر) به سوی دستیابی به آرمانهای ” صلح، آزادی و عدالت” و یکی از راههای اصلی در دسترسی برای پرورش الگویی عمیقتر و هماهنگتر از توسعه انسانی میباشد و از طریق آن، فقر، تبعیض، جهل، استضعاف و جنگ را میتوان کاهش داد (یونسکو[۲]، ۲۰۰۱، ترجمه سعیدی، ۱۳۸۴،ص ۱۸). امروزه جوامع به آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین راههای توسعه و پیشرفت همه جانبه مینگرند و هزینه های کلانی را در آن صرف میکنند. جوامع دریافتهاند که برای تحقق اهداف گوناگون، نیازمند نیروی انسانی ماهر و کارآمد هستند که دو دستگاه آموزش و پرورش و آموزش عالی متولی این امر میباشند. آنچه این دو را به هم پیوند میدهد، فرایند گزینش دانشجو است که در جوامع مختلف، متفاوت و بر مبنای انگیزه های گوناگونی شکل یافته است. اما در این میان سعی همه جوامع بر این است که امکانات آموزش عالی به شایستهترین و اصلحترین افراد تخصیص یابد.
در ایران دیر زمانی است که نظام پذیرش دانشجو از طریق کنکور صورت میگیرد که در بین جوانان به معنای” سرنوشت” تعبیر می شود و در کشور باعث تولید نوعی بحران شده است. از تحولات سالهای اخیر در زمینه نظام پذیرش دانشجو، مطرح کردن جایگزینی سوابق تحصیلی بجای کنکور است که در سال ۱۳۸۶ با عنوان قانون حذف کنکور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و میبایست از سال ۹۰ اجرایی میشد که با توجه به مشکلات علمی، فنی و اجرایی به سرانجام نرسید. تا اینکه در مرداد ماه ۱۳۹۲ کلیات طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن، این مصوبه از کنکور سال آینده اجرا می شود و تأثیر سوابق تحصیلی (دور دوم دوره متوسطه) از سال ۹۳ به صورت پلکانی از تأثیر ۲۵ درصد شروع می شود تا در نهایت به ۸۵ درصد طی ۵ سال برسد.
با توجه به طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو، از امتحاناتنهایی مقطع متوسطه میتوان به عنوان یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین ابزار سنجش علمی دانش آموزان نام برد. آنچه در این میان مهم جلوه می کند، کیفیت این آزمونها و استاندارد بودن سوالات آن ها است. از اولین گامها در کیفیت مستندسازی فنی ابزار اندازه گیری، تعیین روایی[۳] و اعتبار[۴] نمراتی است که از یک ارزیابی به دست میآیند.
با نگاهی به مجلات علمی کشورمان، میتوان دریافت در بسیاری از مطالعات صورت گرفته، نه تنها در زمینه آموزش و پرورش بلکه در رشته های گوناگون، با وجود منابع چندگانهی خطا باز محققان ضرایب اعتبار کلاسیک را گزارش می دهند. این در حالی است که در وضعیتهای اندازه گیری پیچیده که منابع چندگانهای از خطای اندازه گیری وجود دارد، نظریه کلاسیک آزمون[۵](CTT) قادر به برآورد اعتبار نیست. از این رو، تحقیق حاضر در پی آن است که ضمن معرفی نظریه تعمیمپذیری[۶](GT)، اعتبار امتحانات نهایی سال سوم متوسطه رشته تجربی در دو درس ادبیاتفارسی و زیستشناسی را با بهره گرفتن از طرحهای اندازه گیری این نظریه تعیین نموده و همچنین روایی آنها را مورد بررسی قرار دهد.
علاوه بر این، این تحقیق می کوشد ویژگیهای روانسنجی سوالات امتحانات نهایی را بر اساس CTT با توجه به اهمیتی که این مدل در تحلیل سوالات آزمونهای مختلف روانی- تربیتی داشته است، در کنار مدلهای نظریه پرسش- پاسخ[۷](IRT) مورد بررسی قرار دهد.
بیان مسئله
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فرایند منظمی است که با به کارگیری روشهای علمی، عملکرد یادگیرندگان و میزان آموختههایشان را میسنجد و در مورد عملکرد آنها با توجه به اهداف آموزشی مورد نظر به قضاوت و داوری می پردازد. امتحانات نهایی سال سوم متوسطه نوعی از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستند که در پایان دوره آموزشی اجرا میشوند. از نتایج این امتحانات جهت سنجش آموختههای دانش آموزان، تصمیم گیری در مورد رد یا قبول شدن آنها و نیز ارزشیابی اثر بخشی برنامه آموزشی و شیوه تدریس مدرس استفاده می شود. همچنین با توجه به طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو در کشورمان، این امتحانات پلی برای ورود به دانشگاه محسوب میشوند. این کارکرد اخیر، بیش از پیش بر حساسیت این امتحانات می افزاید.
زمانی این امتحانات به عنوان ابزار گزینشی کارا و سودمند تلقی میشوند و میتوان به نتایج آنها اعتماد کرد که کیفیت این آزمونها در سطح مطلوبی باشد. به بیانی دیگر، در فرایند طراحی سوالات امتحانی و تصحیح اوراق امتحانی ملاکهای علمی و اصول روانسنجی رعایت شود. همچنین به دلیل هماهنگ بودن این امتحانات در سطح کشوری، صحت اجرا و امنیت آن نیز تضمین شود. به منظور برنامه ریزی، اتخاذ تصمیم در حدود اختیارات، اجرا، هماهنگی و نظارت بر حسن برگزاری امتحانات ستادی تحت عنوان ستاد امتحانات در سطح استان، شهرستان، منطقه، ناحیه برای انجام وظایف مورد نظر تشکیل میگردد و افراد زیادی در قبل، حین و بعد از برگزاری این امتحانات درگیر هستند و انجام وظیفه میکنند. همانطور که حسنی و کیامنش (۱۳۸۸) نیز مطرح کرده اند، سازوکار امتحانات نهایی تمامی بخشهای آموزش و پرورش از وزارتخانه تا منطقه و مدارس را درگیر می کند. روشن است که همه این تشکیلات عریض و طویل که سراسر کشور را در بر میگیرد، برای بالا بردن ضریب صحت اجرای امتحان است و با صحت نتایج آزمون و طراحی سوال کاملاً تفاوت دارد.