۲-۵ بحث و تبیین یافته های پژوهشی
نظم جویی شناختی هیجان عامل مهمی در سازگاری با رویدادهای تنیدگی زای زندگی محسوب می شود. این پزوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای نظم جویی شناختی هیجان در رابطه با استرس و اضطراب با سلامت روان زنان متأهل شهر کرج صورت گرفت .
۱-۲-۵ فرضیه اول: نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.
در فرضیه اول از روش آماری ” رگرسیون چند متغیره ” استفاده شده است. نتایج یافته ها حاکی از آن است که هردو متغیر استرس و نظم جویی شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روان سهم دارند، ولی استرس سهم بسیار بیشتری در پیشبینی سلامت روان دارد (۰۵/۰p<،۶۸/۰ = ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج گارنفسکی، تیردز، کرایج، لیگرستی و وان دن کومر،(۲۰۰۴) ؛ ارول اُنگن،) ۲۰۱۰)؛ زلومک و هاهن،) ۲۰۱۰). عبدی و همکاران،(۱۳۹۱)، صفری و همکاران،( ۱۳۹۲ ) ، مارتین و داهلن،( ۲۰۰۵ ) همسو میباشد.
۲-۲-۵ فرضیه دوم: نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای دارد.
در فرضیه دوم از روش روش آماری ” رگرسیون چند متغیره ” استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر اضطراب در پیشبینی سلامت روان سهم دارد (۰۵/۰p<،۶۶/۰ = )، ولی نظم جویی شناختی هیجان سهمی در پیشبینی سلامت روان ندارد (۰۵/۰p>،۰۶/۰- = ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای ندارد. نتایج این پژوهش با یافته های بهرامی، ( ۱۳۹۱)، همسو میباشد . همچنین با یافته های امان و همکاران، ( ۱۳۹۲) ، همسو نمی باشد.
۳-۵ محدودیت ها
از محدودیت های پژوهش حاضر این است که، برای تعیین میزان استرس و اضطراب زنان تنها از ابزار خود گزارشی استفاده شد و احتمالاً گزارش ها با سوگیری همراه بوده است، لذا پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی از روش های دقیق تر مانند مصاحبه های ساختارمند بالینی، استفاده شود.
۴-۵ پیشنهاد پژوهشی
اهمیت نظم جویی هیجان جهت تعدیل هیجانات به گونه ای است که از انواع هیجان ها نمی توان تعدادی را به عنوان هیجان های مناسب و تعدادی را به عنوان هیجان های نامناسب تفکیک کرد، بلکه باید گفت تمامی هیجان ها در صورت کنترل و نظم جویی، مناسب و مفید و در صورت عدم کنترل و تعدیل ، نامناسب و مضر خواهند بود. به طور کلی آموزش و شناخت صحیح نظم جویی و استفاده بهینه از این هیجان ها میتواند به بهبود سلامت روان و کاهش استرس و اضطراب در افراد منجر شود.
از آن جا که پژوهش انجام شده در زمینه نقش واسطه ای نظم جویی در رابطه با استرس و اضطراب و سلامت روان زنان انجام شده، لذا پیشنهاد می شود که این پژوهش در گروههای نوجوان که جزء قشر آسیب پذیر جامعه محسوب میشوند انجام گردد.
پیشنهاد می شود که در تحقیقات آینده از طرح های مداخله ای به جای طرح های توصیفی استفاده شود، برای نمونه بررسی آموزش راهبردها ی نظم جویی شناختی هیجان در کاهش استرس واضطراب زنان.
۵-۵ پیشنهاد کاربردی
برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی که بتواند زنان را با عوامل آسیب زای سلامت ذهن و روان و چگونگی به کارگیری از راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان آشنا سازد.
فهرست منابع
منابع فارسی
آزاد، حسین( ۱۳۸۴)، آسیب شناسی روانی، تهران انتشارات بعثت.
آقا محمدیان، حمید رضا، (۱۳۸۹)، آموزش رهایی از اضطراب (آرام سازی غیر دارویی)، مشهد: شرکت به نشر، چاپ پنجم.
احمدوند، محمدعلی،( ۱۳۸۲). بهداشت روانی، تهران، نشر دانشگاه پیام نور.
امانی، ملاحت، شیری، اسماعیل، ولی پور، مصطفی، شیری، ولی( ۱۳۹۲)، نقش حساسیت به اضطراب و نظم جویی شناختی هیجان در اضطراب و افسردگی، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره ۷، شماره ۱٫
بهرامی، صدیقه، یوسفی، علیرضا، آتش پور، سید حمید، ( ۱۳۹۰)، تأثیر آموزش عملی بر اضطراب و تمرکز دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشدریالرشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد واحد خوارسگان.
حدادی، روشان، اصغر زاده، فریده،( ۱۳۸۶). مقایسه هوش هیجانی و سلامت روان با اکیفیت روابط در خانواده، فصلنامه روانشناسی، شماره ۴، صفحات ۸۷-۶۹٫
حسنی، جعفر،( ۱۳۹۰). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، تحقیقات علوم رفتاری، دوره ۹، شماره ۶٫
حمید، نجمه، مزارعی، رقیه، پاک، سحر( ۱۳۹۲)، بررسی ارتباط میان استرس های روزمره ی زندگی و سبک های مقابله ، سلامت روان در بیماران دچار سردرد میگرنی، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دوره ۲۱، شماره ۸۴٫
خدارحیمی، سیامک، ( ۱۳۸۴). مفهوم سلامت روان شناختی، تهران، انتشارات جاودان خرد.
دادستان، پریرخ، ۱۳۸۹٫ روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، تهران.
دادستان، پریرخ،( ۱۳۸۲)، تنیدگی با استرس و بیماری، تهران، انتشارات رشد.
دیویدسون، نیل، کرینگ، ۲۰۰۴؛ ترجمه دکتر مهدی دهستانی ( ۱۳۸۸). آسیب شناسی روانی، نشر ویرایش، چاپ یازدهم.
ساراسون، ایروین، جی، باربارا( ۱۳۸۱)، روانشناسی مرضی، ترجمه نجاریان و همکاران، تهران، انتشارات رشد.
سامانی، صادقی( ۱۳۹۰). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، فصلنامه روانشناسی و روش های آن، شماره ۱، صفحات ۶۲-۵۱٫
سیاح، مهدی، اولی پورف علیرضا، اردمه، علی، اردمه، شهیدی، شکوه، یعقوبی عسگر آباد، اسماعیل،( ۱۳۹۳)، پیشبینی سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در
-
- General Adaptation Syndrom ↑
-
- Alarm reaction stage ↑
-
- Resistance stage ↑
-
- Exhaustion stage ↑
-
- Kaplan & cadouc ↑
-
- Humanistic paradigm ↑
-
- Authenticity ↑
-
- Self- actualize ↑
-
- Ryff ↑
-
- Self- acceptance ↑
-
- Positive relations with orthe ↑
-
- Autonomy ↑
-
- Independent ↑
-
- Self-detemined ↑
-
- Freud ↑
-
- Id ↑
-
- Ego ↑
-
- Superego ↑