در پژوهشی توسط فورگاس[۱۲۵] و همکاران(۲۰۰۰) مشخص شد، که آزمودنی هایی که از سبک فرزند پروری مقتدرانه برخوردار بودند، ارتباط بیشتری برقرار میکردند و از علایم و رفتارهای غیرکلامی بیشتری در تعامل خود بهره می گرفتند، بیشتر با دوست خود حرف می زدند، به روشنی و بدون ابهام درباره ی خودشان صحبت میکردند و به نظر می رسید که به شیوه ای مؤثر، رضایت بخش، ماهرانه و متعادل تر رفتار میکنند. بر عکس، آزمودنی های غمگین و با خلق منفی از برخورد دوستانه و اطمینان بخش کمتری برخوردار بودند.
بررسی مطالعات پیشین نیز نشان داد یکی از مهم ترین مهارت ها که مشخصه ی سلامت و بهزیستی روانی افراد است ،برخورد داری آن ها از صفت خود کنترلی است . افراد خود کنترل میتوانند هدف های واقع گرایانه را اولویت بندی کنند و در زمان تصمیم گیری میان عواطف و عقل تعادل برقرار کنند ، یکی از موضوعات مهم مورد توافق نظریه پردازان روان شناسی عملکرد مهم خود کنترلی در فرایند بهزیستی روان شناختی است . بنابرین نتیجه گیری می شود با توجه به نکات مطرح شده در بالا پژوهش حاضر فرضیه های زیر را به محک ازمایش قرار داد.
۲-۱۴- فرضیه های پژوهش
۱-خود کنترلی قادر به پیشبینی بهزیستی روانشناختی است.
۲-سبک فرزند پروری والدین میتواند بهزیستی روانشناختی را پیشبینی نماید.
۲-۱۵- قلمرو جغرافیایی و سازمانی پژوهش
قلمرو جغرافیایی پژوهش حاضر آموزش و پرورش شهرستان آباده میباشد. که ۱۲ دبیرستان دخترانه و۱۱دبیرستان پسرانه میباشد .که تعداد دانش آموزان این ۲۳ دبیرستان ۳۲۸۶ نفر میباشد.
در این فصل ابتدا روش پژوهش جامعه و نمونه آماری معرفی شده است، سپس ابزارهای پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل آماری ارائه شده است.
۳-۱- طرح کلی پژوهش
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی[۱۲۶] با طرح همبستگی میباشد که با هدف بررسی رابطه بین خودکنترلی و سبکهای فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده انجام گرفت. متغیرهای اصلی مورد مطالعه در این پژوهش شامل: خودکنترلی، سبک فرزندپروری، بهزیستی روانشناختی میباشد.
۳-۲- جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری پژوهش حاضر را والدین و کلیه دانش آموزان مدارس دولتی مقطع دبیرستان شهرستان آباده در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تشکیل میدهد.که ۱۲ دبیرستان دخترانه و۱۱دبیرستان پسرانه میباشد که تعداد دانش آموزان این ۲۳ دبیرستان ۳۲۸۶ نفر میباشد.
۳-۳- نمونه مورد مطالعه و روش نمونه گیری
حداقل حجم نمونه با بهره گرفتن از مفروضات سطح اطمینان ۹۵% سطح معناداری ۰۵/۰ ، تعداد ۳۷۰ نفر برآورد شد، که به روش نمونهگیری خوشه ای دو مرحله ای از بین مدارس دبیرستان دولتی شهر ستان آباده انتخاب گردید، تعداد ۶ مدرسه (۳ مدرسه پسرانه و ۳ مدرسه دخترانه) به عنوان خوشههای آماری پژوهش انتخاب گردید.
۳-۴- ابزارهای پژوهش
در این پژوهش متناسب با اهداف مطالعه از : مقیاس تجدید نظر شده خودکنترلی، مقیاس فرزند پروری بامریند، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و یک فرم اطلاعات دموگرافیک استفاده شد.
۱- فرم اطلاعات دموگرافی
فرم اطلاعات دموگرافی یک ابزار محقق ساخته است که اطلاعاتی نظیر(پایه تحصیلی، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی، سن و جنسیت) را گردآوری می نمایید. جدول ۳-۱ پراکندگی متغیر های دموگرافیک جنس، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، سطح درآمد خانواده، سطح تحصیلات پدر و سطح تحصیلات مادر را در گروه نمونه را نشان میدهد.
جنسیت
دختر
۲۰۹
۵/۵۶
۵/۵۶
پسر
۱۶۱
۵/۴۳
۱۰۰
پایه تحصیلی
پایه اول دبیرستان
۱۳۶
۸/۳۶
۸/۳۶
پایه دوم دبیرستان
۱۸۰
۶/۴۸
۴/۸۵
پایه سوم دبیرستان
۵۴
۶/۱۴
۱۰۰
رشته تحصیلی
عمومی
۱۳۶
۸/۳۶
۸/۳۶
ریاضی فیزیک
۷۵
۴/۲۳
۲/۶۰
تجربی
۱۵۹
۸/۳۹
۱۰۰
درآمدخانواده
خوب و متوسط به بالا
۱۹
۱/۵
۱/۵
متوسط
۳۱۱
۱/۸۴
۳/۵۹
ضعیف
۴۰
۸/۱۰
۱۰۰
-
- – Krietner and Kinicki ↑
-
- – Snyder ↑
-
- – Kaushal and Kwantes ↑
-
- – Day and Kilduff ↑
-
- – Diathesis- stress model ↑
-
- – Harris and Curtin ↑
-
- – Piage ↑
-
- – Bowlby ↑
-
- – Blakely ↑
-
- – Baron ↑
-
- – Burrick and etal ↑
-
- – Day and Kilduff ↑
-
- – Combrink and Graham ↑
-
- – Kashal and Qunstin ↑
-
- – Health psychology ↑
-
- – Positive psychology ↑
-
- . Character strengths and virtues ↑
-
- . Pleasure principle ↑
-
- . Epicure ↑
-
- . Diener ↑
-
- . Life satisfaction ↑
-
- Positive affect ↑
-
- . Top-down model ↑
-
- . Down-up model ↑
-
- . Structural independence ↑
-
- . Causal independence ↑
-
- . Momentary independence ↑
-
- – Strumpfer ↑
-
- – Ryff ↑
-
- – Keyes ↑
-
- – Myeri ↑
-
- – Diener ↑
-
-Yong۲-Behler
۳-Alport
۴-Moslo ↑
-
- ۱-Its Acceptamce ↑
-
- -Purpose in Life ↑
-
- -Personal Growth ↑
-
- -Positive Relationship With Others ↑
-
- -Dominate the Environments ↑
-
- -Autonomy ↑
-
- – Hergenhan and Alson ↑
-
- – Hardy, Power and Jadedicke ↑
-
- – Darlying ↑
-
- ۱ Davis & Kamnigze ↑
-
- ۱ Sedorow , L ↑
-
- ۲ Permissive ↑
-
- ۱ – Mawer ↑