– داف (۲۰۰۵) در مطالعه ای با عنوان “ارتباط میان شخصیت ،روبکردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی” بدین نتیجه رسید که بین روش مطالعه عمقی و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد.
– بارتن و نلسون (۲۰۰۷) در پژوهشی با عنوان “ارتباط میان صفات شخصیتی با پیشرفت تحصیلی “به این نتیجه دست یافتند که وظیفه شناسی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری دارد و در این پژوهش توانستد توسط کلیه صفات شخصیتی ، پیشرفت تحصیلی را پیشبینی نمایند.
لانگ، مونوی، هارپر، نویلاوچ و مورفی،(۲۰۰۷) در پژوهشی با عنوان “انگیزش تحصیلی و پیشرفت در – میان نوجوانان شهری، در یک مطالعه مقطعی دانش آموزان کلاسهای هشتم و نهم را به ویژه در رابطه با انگیزش و پیشرفت تحصیلی” مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحلیل رگرسیون داده های حاصل از خودسنجی در رابطه با سه متغیر انگیزشی(باورهای خودکارآمدی، هدفمداری و علاقه مندی) نشان داد که در زمینه نمرات هدفمداری و انگیزش، تفاوتهای جنسیتی آشکاری وجود دارد. به علاوه خودکارآمدی و اهداف یادگیری به علاقه مندی کمک میکردند. اما ارزش یپش بینی این سه متغیر انگیزشی، بر روی مقاطع تحصیلی متفاوت بود.
: جمع بندی
در این فصل با موضوع پژوهش ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش تنظیم و ارائه شد .در ابتدا به مبانی نظری ویژگی های شخصیت پرداخته شد. شخصیت که از بنیادی ترین مفاهیم روان شناسی است از نقطه نظرات متخصصانی همچون کمپبل ،گوردون آلپورت ،ادامز ،کارل راجرز ،جی بی واتسون ،اریک اریکسون ،جورج کلی و زیگموند فرویدبررسی شدهمچنین به بررسی عوامل مهمی که در شکل گیری شخصیت از جمله عامل ژنتیکی ،عامل محیطی،عامل یادگیری،عامل والدین و عامل رشد نقش دارند پرداخته شدوانواع تیپ های شخصیت در نظریه یونگ که به پدیدههای برونگرایی و درونگرایی شخصیت اشاره دارد در این جا آورده شد.در ادامه ،مبانی نظری سلامت روان را بیان شد و تعاریف گوناگونی که از سازمان جهانی بهداشت ،انجمن بهداشت روانی کانادا و ویژگی هایی که به سلامت روان از دیدگاه هرمن ،ساکسینا ارائه شده است اشاره شد.تاریخچه سلامت روان در ایران و خدمات بهداشتی اولیه و بهداشت روان و تاریخچه بهداشت روان در یک نگاه کلی به صورت اجمالی بیان شد.
به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مقاطع مختلف رشد جسمی ،روانی ،اجتماعی که نیازمند دارا بودن نگرش مثبت به رشد تحصیلی و انگیزه های قوی است پرداخته شد.این تصور وجود دارد که هر دانش آموزی با توجه به شخصیت خود و تمایلات و علاقه مندی وخصوصیاتش ،دارای برخی نگرش ها میباشد و تعاریف مختلف پیشرفت تحصیلی از نگاه اندیشمندانی از جمله پالسون،ماهر ،بسانت و همچنین معیارهای پیشرفت تحصیلی و عوامل مهم تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی از جمله عوامل فیزیولوژیکی ،روانشناختی و محیطی اشاره شد.در نهایت به مطالعاتی که در گذشته در این زمینه انجام شده پرداخته شد.محققانی چون منصوری ،اختیاری امیری ،رضویه و همکاران ،محمد زاده ادملایی ،آیزنگ ،فورنهام و داف و بسیاری از محققان دیگر در زمینه موضوع پژوهش حاضر تحقیقاتی را انجام دادهاند که اغلب این تحقیقات به رابطه معناداری بین ویژگی های شخصیت با سلامت روان وپیشرفت تحصیلی رسیده اند.
فصل سوم
روش اجرای پژوهش
در این فصل مباحثی همچون روش تحقیق ، جامعه آماری ،ویژگی های جمعیت شناختی ، نمونه آماری ، ابزار تحقیقات ، روایی و پایایی ابزار ، نحوه اجرای پزسشنامه و روش های آماری جهت تحلیل اطلاعات تشریح شده است.
– روش تحقیق:
این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی بوده است .
جامعه آماری:-
جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان دختر(حدود۲۰۰ نفر) پایه دوم و سوم رشتههای علوم انسانی و تجربی و ریاضی دوره ی متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه ارژن میباشند که با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۱۲۷ نفر مشخص گردید.
روش نمونه گیری:-
روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای است بدین ترتیب که از میان ۵ دبیرستان سه دبیرستان به عنوان نمونه انتخاب گردید و تمامی دانش آموزان پایه های دوم و سوم رشتههای مذکوراین سه دبیزستان در این پژوهش شرکت داشته اند.
جدول( ۱-۳): تعداد افراد شرکت کننده درپژوهش
پایه سوم
پایه دوم
پایه رشته
۱۹
۲۰
ریاضی
۲۱
۲۲
علوم تجربی
۲۳
۲۶
علوم انسانی
-ابزار پژوهش:
۱-پرسشنامه سلامت عمومی:این پرسشنامه از گلدبرگ و هیلر (۱۹۷۹) با ۲۸ گویه که در ۴ بعد به شرح زیر می باشد:
جدول( ۲-۳ ) : ابعاد سلامت عمومی
ابعاد
گویه ها
جسمانی
۷-۶-۵-۴-۳-۲-۱
اضطراب
۱۴-۱۳-۱۲-۱۱-۱۰-۹-۸
عملکرد تحصیلی
۲۱-۲۰-۱۹-۱۸-۱۷-۱۶-۱۵
افسردگی
۲۸-۲۷-۲۶-۲۵-۲۴-۲۳-۲۲
روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روان –
سطح سلامت روانی نمونه ها با بهره گرفتن از پرسش نامه ۲۸ سئوالی سلامت عمومی مورد ارزیابی قرار گرفت.این پرسش نامه دارای چهار خرده مقیاس علایم جسمانی ،اضطراب،کارکرد اجتماعی ،افسردگی است.این ابزار در پژوهش های مختلف در ایران مورد استفاده قرار گرفته است و ثبات و اعتبار قابل توجهی را نشان میدهد که به طور عام کدامیک از افراد نیاز به گرفتن خدمات روان پزشکی دارند.